Dansk
Besjæling.... Hjælp
Er der nogle der vil være sød at hjælpe mig med at forstå, hvad denne besjæling betyder :
Det som står nedunder er fra et digt.
"jeg vil smadre en meget dyr glasrude med min knytnæve imens jeg optager det på min macbook og macbooken vil ikke vide hvordan den skal reagere men bare stå der og kigge og være ked af det og ønske at den havde øjenlåg og være ked af det"
Svar #1
08. april 2017 af Frellurian (Slettet)
Når du besjæler, er det samme som at du giver en ting/objekt følelser og tanker... Eller rettere, at du giver den en sjæl. Her beskrives macbooken, ikke blot som en ting, men som noget med tanker/følelser, altså er den blevet besjælet.
Macbooken føler sig ked af at individet vil smadre den dyre glasrude, og at den skal stå og se på det, uden at kunne rykke sig / gør noget ved det. Du kan altid gå mere i dybde, og evt. researche besjæling lidt mere. Det er slet ikke så slemt igen :)
Svar #2
08. april 2017 af HFNU (Slettet)
oh 1000 tak for hjælp. Jeg havde også gjort mig de samme tanker, nemlig at macbook føler sig ked af det, og blevet gjort "menneskelig". Det jeg prøver at komme frem til er dog hvilken betydning macbooken har i forhold til resten ad digtet.
Er macbooken en metafor for noget andet tænker jeg. Har du mulighed for at hjælpe mig med det også? Dette er linket til digtet. Det er det 1 digt . Det starter med < " Du sagde at du ikke ville fortælle "det"
http://www.slagtryk.dk/2011/09/caspar-eric-christensen-tre-digte/.
Svar #3
Uha, lige de dybe meninger i tekster har jeg aldrig været noget fan, eller særlig god til at hitte ud af selv. Jeg har lige prøvet at læse den et par gange, eftersom at sproget er meget specielt (ingen kommaer, punktummer eller vers).
Hvad tænker du umiddelbart at macbooken kunne være metafor for?
Svar #4
Tak det er hvertfald pænt af dig at ville læse digtet. Jeg har faktisk talt med en anden om digtet. Det er lidt svært at komme frem til budskabet i det her digt.
Den er dog meget selvreflekterende. Jeg har ikke rigtig nogle ideer om det endnu. Tror du overhovedet macbooken er en metafor for et eller andet. Nu er jeg nemlig kommet lidt i tvivl
Svar #5
Tjah, jeg ved ikke helt om jeg er den rigtige lige netop til at svare på det spørgsmål. Håber at der er en anden her på forummet der lige kan give et input også.
Men mine tanker kører lidt på at det enten kan være noget med personens egne følelser, eller måske noget der involverer personen der tales om ("du" i teksten).
Svar #6
Ja du har nok ret med de to muligheder. "Duet" har jeg fortolket til at være jegets ekskæreste, det er med henblik på 1 strofe i digtet.
Men ja jeg ved ikke om det er jegets følelser eller jeget referer til sin ekskæreste. Men det er så også på grund af måden det er skrevet på. Det er meget uklart synes jeg. Om det er glasruden til macbooken eller det bare er en glasrude.
Men hvertfald tak fordi du lige vil tage dig og læse digtet
Svar #7
09. april 2017 af Stygotius (Slettet)
Måske skulle man gøre sig klart hvad en metafor er for noget.
Svar #8
09. april 2017 af HFNU (Slettet)
Svar #9
En metafor er et udtryk der er taget fra en bestemt sammenhæng og brugt i en anden sammenhæng.
Når vi f.eks. taler om et bords ben, har vi taget et udryk fra den menneskelige anatomi og brugt det om et møbel. Når vi taler om at nogen skyder på mål i en fodboldkamp, har vi taget et udtryk fra den militære verden og brugt det om sport. Når vi taler om at nogen blev slået helt ud af skilsmissen, har vi taget et udtryk fra boksningens verden og brugt det om en mental tilstand osv. osv. .
Svar #10
Svar #11
Hvis der er andre der vil hjælpe ...så hører jeg meget gerne fra jer . Mange tak
Svar #12
Er du sikker på at denne "macbook" er en metafor for noget?? ........i så tilfælde for hvad??
Hvillke egenskaber/karakteristika har en macbook som bruges til at beskrive noget andet med??
Svar #14
http://www.slagtryk.dk/2011/09/caspar-eric-christensen-tre-digte/.
Caspar Eric : Tre digte . Det er kun det første digt jeg skal skrive om.
Svar #15
Ved du evt. hvad det betyder når der i strofe 2 vers 14 står: " og smiler så mine to læber er to parallelle linjer der aldri vil mødes"
Svar #17
De linjer du har skrevet, har ikke noget med digtning at gøre. Det er ren prosa.
Du bytter om på begreberne. Strofe svarer til vers, og vers svarer til linje.
Svar #18
Uhmm altså jeg tænkte også at det var prosa...netop fordi versene er brudt. Der er ingen tegnsætning, eller rim. Men jeg er ikke med på hvad, det er du mener med de linjer ikke er digtning..Mener du vers 14.
Nej jeg er godt med på hvad vers og strofer er. Hvis du kigger på digtet kan du se at de første 4 vers udgør 1 strofe. De står adskilt for sig selv og med fed skrift.
Resten af versene står i en lang strofe for sig selv. Der er dermed 2 strofer og 40 vers.Det jeg spørger om står i strofe 2 vers 14. Jeg spørger om hvad verset betyder, og hvordan det skal forstås i forhold til resten af digtet. " og smiler så mine læber er to parallelle linjer der aldrig vil mødes.
Svar #19
To parallelle linjer mødes som bekendt aldrig, og et smil der ser sådan ud, er ikke et ægte smil.
Svar #20
10. april 2017 af HFNU (Slettet)
Ja jeg tænkte også at det betød et "falsk smil"´, tak. Kan bare ikke komme frem til hvad budskabet i digtet er... jeg har også analyseret form og indhold ved at dele det op i afsnit.