Matematik
Retningsvektor
Hej jeg skal finde en retningsvektor ud fra symmetriske ligninger, hvor jeg kan se at der et punkt = (7,0,-1) og en vektor = (7,2,1) jeg skal ud fra disse oplysninger finde en retningsvektor?
Svar #1
01. juni 2017 af fosfor (Slettet)
Du har fundet punkt = (7,0,-1)
Hvis du starter med x=0, så går ligningerne op med y=-2 og z=0
Altså er et andet punkt (0,-2,0)
r = p1 - p2 = (7, 2, -1)
Eller hvis en retningsvektor jf. jeres definition skal have længde 1, så r = (7, 2, -1)/sqrt(54)
Svar #2
01. juni 2017 af Nordensparis (Slettet)
Tak for svar fosfor men kan du ikke lige forklare hvordan du finder det andet punkt som er (0,-2,0)?
Svar #3
#1Du har fundet punkt = (7,0,-1)
Hvis du starter med x=0, så går ligningerne op med y=-2 og z=0
Altså er et andet punkt (0,-2,0)
r = p1 - p2 = (7, 2, -1)
Eller hvis en retningsvektor jf. jeres definition skal have længde 1, så r = (7, 2, -1)/sqrt(54)
Tak for svar fosfor men kan du ikke lige forklare hvordan du finder det andet punkt som er (0,-2,0)?
Svar #4
01. juni 2017 af fosfor (Slettet)
Antag x=0. Da siger ligningen i opgaven at der skal gælde

Der findes et punkt på linjen med formen (0, y ,z), da ovenstående ligninger har en løsning i y,z
Svar #5
#4Antag x=0. Da siger ligningen i opgaven at der skal gælde
Der findes et punkt på linjen med formen (0, y ,z), da ovenstående ligninger har en løsning i y,z
Okay så det vil sige du løser ovenstående ligninger med hensyn til y og z og finder så værdierne y=-2 og z=0.
Derefter har man så to punkter hvor man kan finde retningsvektoren ved at trække p2 fra p1, er det korrekt forstået?
Skriv et svar til: Retningsvektor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.