Matematik
andengradspolynomiet
En parabel har ligningen y 0,5x^2- 0,5x 3, og en ret linje har ligningen x=1,5x + b .
a) Bestem den værdi af b, hvor parablen og linjen har netop et fælles punkt.
hvordan gør jeg det?
Svar #1
06. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren
I det fælles punkt, har de to funktioner samme værdi af y. Det bruger du til at finde en ligning, der kun indeholder x. Hvis der kun skal være ét punkt fælles, skal ligningen kun have én løsning. Det kan du få ved at sørge for, at diskriminanten er 0. Tilpas b, så det sker.
Svar #2
06. juni 2017 af mathon
Fælles punkter
kræver:
0,5x^2- 0,5x ± 3 = 1,5x + b din ufuldstændige tegnskrivning.

hvis diskriminant skal være lig med 0.
Dette bestemmer værdien af b.
Svar #3
08. juni 2017 af KNKKB (Slettet)
jeg får min diskriminant til 2. hvordan gør jeg så, for at tilpasse b indtil diskriminanten er 0?
Svar #5
08. juni 2017 af KNKKB (Slettet)
hvis tegnet er minus bliver diskriminanten 2.
hvis tegnet er plus bliver diskriminanten -10?
så kan ikke få nogen af dem til at gå i 0..
Svar #6
08. juni 2017 af mathon
I den allerførste tekst skrev du:
y 0,5x^2- 0,5x 3 som du må "oversætte" for at nogen overhovedet kan hjælpe dig.
Svar #7
08. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren
Teksten "y 0,5x^2- 0,5x 3" har ikke nogen matematisk mening. Du må rette den til, så vi ved, hvad du spørger om. I de foregående svar er der gjort nogle forsøg på at gætte, hvad du mener, men du har ikke reageret på, at vi spørger dig om, hvad du mener med den nævnte tekst.
Svar #8
09. juni 2017 af KNKKB (Slettet)
y=0,5x i anden -0,5x-3 er ligningen for parablen. og den rette linje har ligningen x=1,5x + b
min computer kan ikke lave alle de der matematiske ting.. og den havde slettet halvdelen.
Svar #9
09. juni 2017 af mathon
Det vil så sige
Fællespunkt (kun ét)
kræver:
0,5x^2- 0,5x - 3 = 1,5x + b

hvoraf

Svar #11
09. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren
du har stillet ligningen op, regner du determinanten ud. Den er ikke 2. Det er et udtryk, der indeholder b. Dette udtryk sætter du lig med 0 og finder b af den fremkomne ligning.
Skriv et svar til: andengradspolynomiet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.