Matematik
Modstridsbevis
Hey SP!
Jeg er i gang med at forberede mig til min afsluttende eksamen!
Jeg har her inddraget et modstridsbevis. Kommensurable og inkommensurable størrelser.
Jeg er dog i tvivl om, at jeg har skrevet min: Sætning, påstand, modstrid, antagelse og præmis rigtigt.
Sætning: I et kvadrat er diagonal og side inkommensurable.
Påstand: i nedenstående figur vil siden AD være lig med DC og have værdien 1. AC vil altså have værdien x, hvor x ikke er et tal, da der ik findes noget brøk som er lig med x.
Modstrid: For at bevise påstanden sætter vi x til at være en brøk: ((p)/(q)).
Antagelse: x = ((p)/(q))
Præmis: ((p)/(q))er uforkortelig.
Jeg ender med at vise, at (p)/(q) er uforkortelig. Men jeg ved ikke om det er dette jeg skal kalde for mit præmis? Eller om der måske skulle byttes rundt på Præmis og Modstrid?
håber i kan hjælpe :D Mange tak!
Svar #1
16. juni 2017 af AskTheAfghan
Hvor er figuren? For at bevise, at udsagnet W er sandt, er det muligt at lave et bevis ved modstrid. Man antager, at det negerede udsagn af W er sandt, og så benytte denne antagelse til at føre en modstrid.
Svar #2
16. juni 2017 af pvmnr (Slettet)
her er det:
Svar #3
16. juni 2017 af Number42 (Slettet)
Det er det over 2000 år gamle bevis for at Sqrt(2) ikke er en brøk, Den første der løste det problem blev sat af på en øde ø og aldrig mere hørt fra.
Antag sqrt(2)= p/q så er 2 = p^2/ q^2 <=> 2 q^2 = p^2 dvs at 2 går op i p^2 , hvilket igen betyder at 2 går op i p når 2 går op i p så går 4 faktisk op i p^2 og dermed kan det bevises at q^2 og vi ender der hvor både p og q kan divideres med 2 hvilket modsiger vores Præmis.
Svar #4
16. juni 2017 af AskTheAfghan
Din påstand om x er uforståelig. Du mener nok, at |AC| skal være x som ikke er et rationalt tal. Antag at x er et rationalt tal. Skriv x = p/q som en uforkortelig brøk. Der ses, at x2 = p2/q2, og da x2 = |AD|2 + |DC|2 = 2, har man p2 = 2q2. Dette medfører, at p er lige (hvorfor?). Der forventes, at q skal være ulige, ellers vil det stride imod antagelsen om den uforkortelige brøk. Konklusionen viser faktisk, at q er lige, så p/q er en forkortelig brøk. Hvad kan du så sige om det? Prøv selv at fylde de manglende "mellemregninger".
Skriv et svar til: Modstridsbevis
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.