Studievejledning

Læseteknik på uni?

01. september 2017 af Qvark (Slettet)
Jeg skal til at læse biotek på uni her snart og tænkte om i har nogle ideer til læseteknink? I forhold til om når jeg læser om jeg helst skal overstrege i bogen, skrive det op på computer eller hvad men er bare nervøs for at jeg ikke skrover det rigtige ned hvis jeg skriver noter på computeren.. Plus der er er jo meget med ikke skrift fx. formler, molekylærere strukturer osv.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. september 2017 af Justitia

Det er forskelligt fra person til person.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. september 2017 af AngelOneOne

Hej.

Du kan hente lidt viden/inspiration til læseteknik (og faldgrupperne i læsningen) her: http://professionsviden.dk/studieteknik/akademisk_laeseteknik

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er meget forskelligt, hvad der er det bedste. I stater stregede jeg under i bøgerne, men opdagede, at år jeg senere var i tvivl om noget, var det altid noget af det, jeg ikke havde streget under, og understregningerne gjorde det sværere at finde det, jeg søgte. Der er andre, der har stor nytte af understregningerne.

Til forelæsningerne anvendte jeg en teknik, som nogle, men ikke alle kan bruge. F.eks. i matematik skrev forelæseren et udtryk på tavlen og gik så i gang med at regne om på det hen imod et eller andet mål. Inden forelæseren kom i gang med første omformning forsøgte jeg at foretage omskrivningen i hovedet, oftest med held. Det sket, at det ikke lykkedes, men så korrigerede jeg det, jeg var kommet frem til og tog fat på næste trin. På denne måde blev forelæsningen til en koncentreret samling af små opgaver. Man lærer meget af det, men det forudsætter, at man har en god visuel hukommelse.

Der findes programmer, der kan bruges til at tegne molekyldtrukturer. Der er desuden mulighed for at dreje tegningerne i 3D.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. september 2017 af SuneChr

Ang. understregning:
En blød blyant og evt. en lineal er, for mig, at foretrække. Ved senere læsning og repetition kan det vise sig, at understregningen nu er uden betydning og kan hurtigt viskes ud. Det bedste overblik vil være færrest mulige understregninger. Man ser af og til sidemandens markeringer som én gennemstreget gul eller rosafarvet side, og så har "understregningen" vel mistet sit formål.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. september 2017 af Anders521

Hejsa,

Jeg skal til at læse biotek på uni her snart og tænkte om i har nogle ideer til læseteknink?...

her er ét råd du kan bruge: når der skal læses faglitteratur f.eks. en kapitel fra en lærebog, kan det altid betales sig at man hurtig danner sig et overblik ved at skimme den igennem. Dernæst kan du stille dig selv nogle spørgsmål om hvad du gerne vil have ud af den, og prøver at besvare dem.  Formålet er, at du sikrer dig i få noget fagligt udbytte ved din læsning og at du skærper din fokus i teksten. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2017 af guzbak

Det er meget forskelligt fra person til person. Her på medicin er der rigtig mange som fx læser pensum og så løbende eller op til eksamen gennemgår eksamenssæt og hvad man ellers har svært ved sammen. Men dette er fordi vi har meget udenadslære, så det hjælper meget at få sagt tingene højt og diskutere dem.

Uanset hvad, mener jeg dog at det er en fordel at have en man kan snakke pensum igennem med. 

Men igen - det er meget individuelt.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Læseteknik på uni?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.