Dansk

Barcadi reklameanalyse.

19. september 2017 af tinemo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Har virkelig problemer med at forstå hvordan jeg skal bære mig ad med denne analyse af en trykt reklame.

Håber søde mennesker herinde vil hjælpe med at inspirere mig hvad mening er med reklamen.

Og ikke mindst, hvad vegetarian by day, barcadi by night sådan i helhed skal fortælle om.

Vedhæftet fil: bacardi.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2017 af Maribu (Slettet)

Hvad tænker du selv, når du ser reklamen? Lav en brainstorming af de ting/ord/symboler du kommer i tanke om, når du ser billedet.

I forhold til "Vegetarian by day, Barcadi by night ", så spiser vegetarer jo ikke kød, men man kunne godt fristes til at tro, at de så henviser til at kvinden er et "stykke kød", som han gerne spiser "by night", selvom han er vegetar. Bacardien fører ham ligsom hen til "kødet" (hendes bare mave), det er dén der lokker ham til at falde i "kødfælden" (spise "kød" i overført betydning). Ergo, en masse sex-symbolik, som der er i rigtig mange reklamer. Sex sælger. 

Hvad skal få folk til at købe Bacardi, hvad har de tænkt, folkene bag reklamen?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. september 2017 af Larxx

Denne reklame har en langsigtet strategi. Den skal lagre et mærke i langticlshukommelsen gennem jævnlig repetition.

Mærkevarereklamen er (næsten) sprogløs.

Er mærket brændt fast i publikums bevidsthed er logo. navn og bil· lede ofte nok


Svar #3
19. september 2017 af tinemo (Slettet)

Tak venner,

Allerede der, har jeg fået en masse inspiration til selv at arbejde med opgaven:-))

Men har jeg ret i at der bliver brugt en masse konnatationer mht. til billedet. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. september 2017 af Maribu (Slettet)

Ja, det vil jeg mene.

Eks. det med "Vegetar om dagen, Bacardi om natten".

De sætter det op som om vegetar (at man kun spiser grønsager og ikke kød), er en direkte modsætning til Bacardi.

Her kan man sige at "vegetar" symboliserer ikke blot det, at man ikke spiser kød, men også noget med at have stor selvkontrol, at holde sig på måtten, måske være lidt kedelig, ikke særlig impulsiv, ikke noget med at leve livet og spise store røde bøffer, man bekymrer sig om helbred og opfører sig fornuftigt = kedeligt, lever måske ikke så meget i nu'et, fordi man hele tiden tænker på, at der er en dag imorgen (hvad du spiser, har konsekvens for dit helbred i fremtiden). 

"Bacardi" symboliserer kødet. Kød er "forbudt for vegetarer", så det symboliserer det forbudte, det farlige, det fristende, synden, ligsom en kvinde der frister (kvinden på billedet er et stykke kød (Bacardien) der lokker fyren = her bliver det noget med sex). Kødet symboliserer, at man slår sig løs, lever livet nu og her, impulsiv, fest og farver, alt det sjove, det er attraktive unge mennesker der ikke bekymrer sig om alt muligt = drikker Bacardi. Det forbudte foregår ofte "by night" og ikke i dagtimerne. 

Indenfor reklamebrancen (marketing) siger man som regel, at folk ikke bare køber selve produktet, de køber ikke bare en flaske rom. De køber "et image", det image som produktet afspejler. Vil du være som de unge på billedet, vil du være og opleve alt det som Bacardi symboliserer? Alt det sjove? VIl du være populær? Så køber du Bacardi næste gang du køber en rom. Man sælger en "historie"/en "identitet" et "image" til forbrugeren. Og igen, sex sælger!


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2017 af rosiee (Slettet)

Har du først en analyse til reklamen, så du kan få overblik af, hvad du skal komme ind på?


Svar #6
19. september 2017 af tinemo (Slettet)

Mange tak til alle jer herinde. Det giver virkelig inspiration. 

Nu kan jeg gribe analysen an og lav en samhængende aflevering.

I er for seje! :-)


Skriv et svar til: Barcadi reklameanalyse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.