Fysik

Med hvor stor en effekt afgiver vandet i gennemsnit energi under afkølingen?

18. oktober 2017 af Michel0 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude

Jeg sidder inde med en opgave, som er meget svær og som det kunne være skønt at få noget hjælp til

Den handler om underafkøling, og i opgaveteksten får jeg at vide, at man kan opnå at vand afkøles til en lavere temperatur end 0 grader celcius uden at blive til is, idet vandet kan underafkøles.

Ved den mindste rystelse eller ved tilsætning af en iskrystal til underafkølet vand vil noget af vandet øjeblikkelig fryse til is. Vand ved temperaturen 8 grader celcius placeres i en dybfryser. Vandets masse er 200 g, og det befinder sig i et tyndt plastbæger. Vandet afgiver varme til dybfryseren, grafen viser vandets temperatur som funktion af tiden. Som det ses sker der underafkøling, indtil vandet kommer ned på temperaturen -5,5 grader celcius. Herefter ophører underafkølingen og noget af vandet fryser øjeblikkeligt til is. Den specifikke varmekapacitet for vand i temperaturområdet -5,5 grader til 8 grader er c=4,2 kJ/kg*K

Jeg skal så beregne med hvor stor effekt vandet i gennemsnit afgiver energi under afkølingen

og jeg skal så i b) beregne massen af den is der dannes, umiddelbart efter at underafkølingen ophører

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe.. :)

På forhånd tak - Mvh.

Vedhæftet fil: 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2017 af peter lind

a) Grafen er nogenlunde lineær så du kan beregne effekten som ΔE/Δt hvor ΔE = m*c*ΔT ΔT er temperaturfaldet og Δt er tiden

b) Den frigivne varme går dels til at smelt isen og dels til at opvarme den til 0ºC så

mi*L = m*c*ΔT hvor mi er massen af den smeltede is, L er smeltevarmen


Svar #3
18. oktober 2017 af Michel0 (Slettet)

Hej 

jeg forstår ikke helt formlen du har givet mig til at beregne a) - jeg forstår ikke det med delta tiden

men hvis jeg bruger formlen Q=mc*delta T     så får jeg en energi på 11340 J - er det rigtigt? :)

i forhold til b) har jeg brugt formlen, 

men jeg ved ikke om jeg skal bruge den specifikke smeltevarme for vand eller den for is

hvilken af disse resultater for massen af isen der dannes er rigtig

33.75 g (brugt vands smeltevarme for L)

34 g (brugt is' smeltevarme for L)

På forhånd tak- mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. oktober 2017 af peter lind

a) Jeg har ikke i sinde at kontrollere om du har lavet en tastefejl

b) Det skulle gerne være det samme


Skriv et svar til: Med hvor stor en effekt afgiver vandet i gennemsnit energi under afkølingen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.