Matematik

Y''=cy

04. november 2017 af Phoenix4 - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg løser i mine bøger om differentialligningen y''=cy hvor de bruger wronskideterminanten, men jeg forstår ikke rigtig hvad der foregår. Derfor vil jeg spørge hvordan man step for step finder løsningen til differentialligningen y''=cy.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2017 af swpply (Slettet)

Kender du til lineær algebra?


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. november 2017 af Anders521


Svar #3
04. november 2017 af Phoenix4

Hej tak for svaret det har hjulpet en del #2 og tak for svaret #1 ja jeg har haft matematik på A niveau, men synes ikke det helt giver mening for har to forskellig bøger hvor differentialligningen skrives på to forskellig måder i begge bøger men de ender alligevel med at bruge den diskriminant. =D 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. november 2017 af janhaa

#3

Hej tak for svaret det har hjulpet en del #2 og tak for svaret #1 ja jeg har haft matematik på A niveau, men synes ikke det helt giver mening for har to forskellig bøger hvor differentialligningen skrives på to forskellig måder i begge bøger men de ender alligevel med at bruge den diskriminant. =D 

hva med å løse den som en 2. ordens homogen DE:

y'' = cy\\ \\ y''-cy=0\\\\ r^2-c=0\\ characteristic \,\,equation\\ \\ r=\pm \sqrt c \\ thus\\ \\ y(x)=A*e^{{\sqrt c}x}+B*e^{-{\sqrt c}x}


Skriv et svar til: Y''=cy

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.