Matematik

Chi-i-anden test

03. december 2017 af Tinisi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Har aldrig lavet en chi-i-anden test før, men har fået en sådan opgave på mit nye gymnasium

For at teste virningen af en ny type vaccine mode allergi har man udtaget 600 personer. De 600 personer fik åpå tilfældig måde en af tre doser af vaccinen. Personerne blev delt i 3 grupper efter hvor stor en dosis af vaccinen de fik. Resultatet af den oplevede virkning blandt personerne i hver af de 3 grupper fremgår af tabellen

A) opstiil en nulhypotese, der kan anvendes til at teste om oplevelsen af virkningen af den nye vaccine er uafhænging af dosis og opstil på grundlag heraf en tabel over de forventede. 

Hvilke tal skal jeg helt præcise og hvilken formel skal jeg benytte for at opstille en tabel af de forventede. Og hvordan anvender jeg nulhypotesen?

B) Undersøg, om nulhypotesen kan forkastets på et 1% signifikansniveau

(se fil)

Vedhæftet fil: cooco.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2017 af peter lind

0-hypotesen er at der ikke er nogen virkning.  Deraf skal du så finde hvor stor sandsynligheden er for at der ikke er nogen virkning. Det gør du ved at finde middelværdien af den midterst kolonne og dividere med det totale antal i den midterste kolonne. Ud fra det skal du såfordele antallet på de enkelte celler


Svar #3
03. december 2017 af Tinisi (Slettet)

Middelværdien, hvordan finder jeg den?

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2017 af peter lind

Læg de 3 tal sammen og divider med 3. Du kan også finde middelværdien ud af samtlige tal. Addere dem og divider med 9. Det sidste er måske bedre


Skriv et svar til: Chi-i-anden test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.