Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP - Den industrielle revolution i England

06. december 2017 af Saly23

Hej alle.

Jeg er i gang med SRP, hvor jeg har om Den industrielle revolution i England med fokus på socialt dårligt stillede i samfundet.

En af mine problemstillinger lyder således: Du skal analysere selvvalgte kilder til en vurdering af, hvordan det engelske klassesamfund kom til udtryk i perioden med særligt henblik på de socialt dårligst stillede klasser. 

Hvilke kilder ville I mene ville være oplagt at vælge. Er nemlig lidt lost.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Du kan vælge forskellige kilder.  Du kan finde dagbøger om nogen, der fortæller om deres elendige liv i fattigdom, du kan vælge avisartikler der beskriver de fattiges vilkår, og du kan vælge Charles Dickens Oliver Twist (men vær kildekritisk her). 


Svar #2
06. december 2017 af Saly23

Hej, tusind tak for svar :)

Jeg bruger allerede Charles Dickens i min "engelsk analyse-del". Den problemstilling jeg skrev er mere "historie-kilder".

Men tror sagtens jeg kan bruge det med avisartikler omkring fattiges vilkår.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Du kan også bruge dickens som historisk kilde, men med en gennemgribende kildekritik. Som kun vil trække dig op i karakter, da du her anvender den historiske metode for studiet af kilder. 


Svar #4
06. december 2017 af Saly23

Altså jeg kan bruge Oliver Twist som både historie og engelsk kilde i analyse-delen?

Beklager jeg spørger så meget, men vil bare være 100% sikker :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

F.eks. Hvorfor lod Charles Dickens hovedpersonen opleve de fattiges elendighed? Det er et relevant spørgsmål for historikere. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Der ingen tvivl om Charles Dickens forsøgte at problematisere de fattiges vilkår. Derfor valgte han en karismatisk karakter; Oliver Twist overklassen kunne sympatisere med. 


Svar #7
06. december 2017 af Saly23

Ja det rigtigt.

Tusind tak for hjælpen! :)


Skriv et svar til: SRP - Den industrielle revolution i England

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.