Matematik
Konfidensintervaller for μ ̂
Jeg har virkelig brug for hjælp med et matematikaflevering til i aften.
Denne del af opgaven omhandler μ og har kun brug for hjælp med de to nederste opgaver som er vedhæftet.
ALT hjælp tages med kyshånd
Svar #1
21. december 2017 af SådanDa
Hej, prøv at se på dit svar i 2.) (evt. kan du skrive det her). Det er et godt udgangspunkt, hvad sker der når n vokser i den formel?
Svar #2
21. december 2017 af Bubblesjas (Slettet)
Her har jeg vedhæftet svaret til opgave 2
Svar #3
Når du kigger på SE, hvad sker der så når n bliver større, bliver SE selv større eller mindre?
Svar #4
Så bliver SE mindre og derved vil konfidensintervallet også blive mindre?
Svar #5
Ja, dit konfidensinterval er nok på formen hvor t er en fraktil af t-fordelingen som afhænger af konfidensniveau. Så når SE er lille bliver intervallet lille.
Svar #7
Det kommer lidt an på hvordan I har arbejdet med konfidensintervallet, men jeg ville sige at man ud fra formelen kan se at når n bliver større, blive fejlmarginen mindre, og dermed konfidensintervallet mindre. Derudover kan man nævne at det intuitivt giver god mening at hvis du øger antallet af observationer bliver du mere sikker på at dit estimat er tæt på den sande værdi.
Svar #9
Intuitivt:
Et 95%-konfidensinterval vil sige at du er 95% sikker på at den sande værdi er i intervallet. Hvis vi ville være endnu sikrere (f.eks. 97%) skulle vi gøre intervallet større, da vores estimat jo kan være en "outlier", ligeledes hvis vi ikke behøver at være så sikre (f.eks. 90%) kan vi indskrænke intervallet. Den sande værdi behøver jo kun at være i intervallet 90% af gangene.
I formlen kommer det til udtryk ved den fraktil du ganger på Standard Error.
Svar #10
så hvis konfidensniveauet bliver mindre vil vores konfidensinterval derved også blive mindre?
Skriv et svar til: Konfidensintervaller for μ ̂
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.