Studievejledning

Psykologi VS Medicin

25. december 2017 af phoquexx (Slettet)

hej alle sammen. Jeg er 14 år og går i 9.klasse. 

jeg går lidt rundt med et dilemma. 

Det er sådan at vi snart skal vælge hvilken studieretning vi skal tage, men problemet er at jeg ikke ved hvor jeg vil hen. 

Jeg elsker humanistiske fag, men på samme tid elsker jeg også matematik og Naturvidenskab - dog ikke fysik/kemi.

desuden kan jeg heller ikke vælge mellem STX og HTX. 

jeg vil vildt gerne læse psykologi, men på samme tid også medicin. 

jeg føler heller ikke for at vælge. 

er der ikke en måde at kombinere begge to på? hvis ja, hvordan? og hvilken retning skal jeg så vælg, STX / HTX?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. december 2017 af OliverHviid

Hm, hvis du ikke kan lide fysik og kemi, ved jeg ikke, om læge er vejen. For at blive optaget skal du fx have fysik b + kemi b.


Svar #2
25. december 2017 af phoquexx (Slettet)

#1

Hm, hvis du ikke kan lide fysik og kemi, ved jeg ikke, om læge er vejen. For at blive optaget skal du fx have fysik b + kemi b.

det ik fordi jeg ikke kan lide det, jeg forstår det bare ikke. Er b meget højt niveau? måske jeg lige kunne klare mig igennem, jeg ved det ikke


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. december 2017 af OliverHviid

Nu har jeg ikke selv fysik og kemi b, men hvad jeg har hørt, så skulle det være relativt hårdt. Dette kommer selvfølgelig an på faglig kunnen, engagement og mange andre faktorer, men jeg skriver blot, hvad folk normalt har sagt.


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. december 2017 af Isop

Det eneste jeg kan sige er at du skal vælge den linje som siger dig mest. Du kan altid supplere med fag senere. Jeg havde Bioteknologisk linje på STX og læser nu medicin, men samtidig er der en fra min gamle klasse som læser psykologi. Vælg efter interesse så får du højst sandsynligvis også det bedste gennemsnit.

Brugbart svar (2)

Svar #5
25. december 2017 af jp0000

Hej phoquexx.

Det er et vanskeligt spørgsmål, for hvem ved, hvad man vil lave resten af sit liv, når man er 14 år.

Mit bedste råd, at du vælger det, der umiddelbart interesserer dig. Som også #4 anfører, kan du efterfølgende supplere enkeltfag på et studenterkursus.

Du skal ikke blive fortvivlet over, at du ikke ved, hvad du vil endnu.


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. december 2017 af Jegvedingenting

Det er meget normalt at man ikke ved hvad man vil i den alder. Jeg kan huske at jeg havde rigtig mange forskellige interesser da jeg var yngre. Det gjorde det vanskeligt for mig at vælge retning...

Men tag på åbent hus og se hvordan tingene forholder sig i virkeligheden for begge retninger.


Skriv et svar til: Psykologi VS Medicin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.