Samfundsfag

De konservatives placering i Minervamodellen

03. januar 2018 af Laerkevelev - Niveau: A-niveau

Hej allesammen. 

Jeg sidder og skriver opgave, og er lidt splitet. Jeg skal vælge hvilket segment borgere, som stemmer Det Konservative Folkeparti, befinder sig i og derefter analysere. 

I det blå segment har man lang uddanelse, høj indkomst og går op i prestige, som lyder rigtigt, selvfølgelig lidt stereotypt, men rigtigt til en konservativ vælger. 

Alligevel tænker jeg også på segmentet violet, da de er tradionstro og ikke er så moderne. 

Nogen der kan hjælpe mig med at vælge mellem de to segmenter? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2018 af iliojacobsen

Som du selv siger, skal man huske, at minervamodellen er meget stereotyp, og det er derfor svært at putte et helt partis vælgere ind i ét bestemt segment. Personligt vil jeg dog klart sige, at de Konservatives vælgere hører til det violette segment i langt højere grad, end de gør i det blå, da det violette segment nemlig går meget op især traditioner. Den samme form for interesse for traditioner og ikke mindst kultur har det blå segment ikke i lige så høj grad, og de Konservatives vælgere passer nok derfor bedre ind i det violette segment. Det blå segment er for især vælgere fra Venstre og Liberal Alliance.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar 2018 af iliojacobsen

Den stereotype konservative vælger har heller ikke nødvendigvis en høj indkomst, men karakteriseres især ved interesse for kultur, traditioner og danske værdier.


Svar #3
03. januar 2018 af Laerkevelev

Tusind tak. Det var også min første tanke, men var dog en del i tvivl. Jeg skriver også i opgaven at modellen er stereotyp. Mange tak for hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. januar 2018 af iliojacobsen

Det var så lidt :-)


Skriv et svar til: De konservatives placering i Minervamodellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.