International økonomi

Hjælp til disse korte spørgsmål inden for IØ?

05. januar 2018 af HjælpTilEksamen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle

Da jeg snart skal op til eksamen, vil jeg gerne forberede mig. Jeg vil derfor gerne have nogle noter.

Her er 11 korte spørgsmål, som jeg håber at nogle af jer kan svare på. I behøver ikke at svare på dem alle, dog ville det være dejligt hvis i gjorde. 

1. Forklar begreberne højkonjunktur og lavkonjunktur
2. Forklar det udvidede pengekredsløb
3. Forklar hvad der sker i det udvidede pengekredsløb ved en højkonjunktur
4. Forklar hvad der sker i det udvidede pengekredsløb ved en lavkonjunktur
5. Forklar begrebet De samfundsøkonomiske mål
6. Forklar hvilke af de samfundsøkonomiske mål, der påvirkes af en højkonjunktur
7. Forklar hvilke af de samfundsøkonomiske mål, der påvirkes af en lavkonjunktur
8. Forklar hvad er finanspolitik
9. Forklar hvad er lempelig finanspolitik
10. Forklar hvad er stram finanspolitik
11. Forklar hvad en målkonflikt er i forbindelse med finanspolitik

Jeg ser frem til at høre fra jer, og jeg håber at i gerne vil hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2018 af Anders521

Måske kan du finde svar i følgende link

http://hhxnoter.dk/international-okonomi-io-2/


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2018 af kmfriis (Slettet)

Hej. 

Hvis du løbende søger noter  til IØ, kan jeg anbefale dig at kigge her: https://hhx-noter.dk/ 

Men for at svare på dine spørgsmål: 

1. Forklar begreberne højkonjunktur og lavkonjunktur

Ved en højkonjunktur går tingene fremad; BNP vokser. Det kan jf. forsyningsbalancen skyldes en række stigninger i efterspørgslen eller fald i importen. Ved en lavkonjunktur taler man om det modsatte: BNP falder eller vækster meget lidt (under 1%). 

2. Forklar det udvidede pengekredsløb

Det er det, andre kalder det økonomiske kredsløb - kort sagt taler man om, at det er udvidet ved at indrage finansielle insitutioner (banker) i kredsløbet. Og det tager som sagt udgangspunkt i det "almindelige" pengekredsløb, der forklarer sammenhængen mellem interessenterne i en økonomi: Husholdninger, det offentlige, udlandet, virksomheder og - hvis der tales om det udvidede - også banker. 

3. Forklar hvad der sker i det udvidede pengekredsløb ved en højkonjunktur + 4. Forklar hvad der sker i det udvidede pengekredsløb ved en lavkonjunktur

Jeg tillader mig at besvare begge spørgsmål i ét, eftersom de er hinandens modsatte og på den måde hænger sammen. 

I en højkonjunktur stiger efterspørgslen. Dette har en række forskellige indvirkninger (såkaldte multiplikatorer) på økonomien. Lad mig give dig et eksempel i en højkonjunktur: Husholdningerne køber flere produkter hos virksomhederne -> Virksomhederne må derfor ansætte flere -> Det offentlige har derfor færre udgifter til overførelsesindkomster, fordi folk kommer i job -> De folk, der nu er i job betaler skat og øger derfor det offentliges indtægter -> Virksomheder låner penge til investeringer i banken -> På grund af de nye investeringe, så bliver virksomhederne mere effektive og eksporterer derfor mere til udlandet. 

Dette var en kort forklaring, og det er noget i den stil, du skal skrive, når du skal besvare din opgave. 

5. Forklar begrebet De samfundsøkonomiske mål

Dem kan du læse mere om lige her: https://hhx-noter.dk/samfundsoekonomiske-maal/ 

6. Forklar hvilke af de samfundsøkonomiske mål, der påvirkes af en højkonjunktur + 7. Forklar hvilke af de samfundsøkonomiske mål, der påvirkes af en lavkonjunktur

 Jeg vil igen besvare to spørgsmål på én gang, eftersom de er hinandens modsatte. 

Ved en højkonjunktur kan dette ske: 

- Der bliver færre arbejdsløshed. 

- Miljøet forurenes mere, fordi der produceres mere. 

- Der kommer mere vækst. 

8. Forklar hvad er finanspolitik

Finanspolitik omhandler om det offentliges indtægter og udgifter - og hvor store, de er i forhold til hinanden. Finanspolitiske tiltag kan fx være: Sænke/hæve skatten, øge/sænke dagpenge, investere i anlægsaktiver (fx ny motorvej). En økonom som John Maynard Keynes beskrev, at det var gennem finanspolitikken, at staten skulle regulere økonomien. 


9. Forklar hvad er lempelig finanspolitik

Man taler om en lempelig finanspolitik, når du øger de offentlige udgifter og sænker deres indtægter - dette gøres for at sætte gang i økonomien (øge BNP-vækst). Det kan være tiltag som at sænke skatten, øge kontanthjælpen eller investere i en ny bro. 


10. Forklar hvad er stram finanspolitik

Stram finanspolitik er det modsatte af lempelig - og det bruges, når der ønskes at sætte en stopper i økonomien for fx at undgå overophedning. Her kan man: Øge skatten, sænke kontanthjælpen. 


Skriv et svar til: Hjælp til disse korte spørgsmål inden for IØ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.