Dansk

HJÆLP-HASTEr:-)

09. januar 2018 af klausse - Niveau: A-niveau

HEj, er ved at analysere digt nr 21 af Søren Thomsen (samling af det bedste og det værste) Vil høre, om der er nogen der allerede har analyseret det, der evt vil hjælpe? kan ikke helt forstå budskabet, og handlingen :/ 

Han skriver i digt nr 21, om hvad der er det bedste, men synes det er svært at forstå! 

DIGT: 

"DET bedste er når  mørket som et blækblå paulver løsnes 

i sommernattens transparente væske. 

Så gløden i de store, stille huses lys forsætter og mættes minut for minut.

At de største erkendelser hver gang falder med samme diskrete klarhed som lyden

af en dråbe der rammer stålvaskens bund

er det bedste

Det bedste er at slukke alt lys

og lytte til radioteaterts stemmer mens apparatets lille udlne øje pulseret i mørket

Ord som sukkerkold, snerle og Zephyr er bedst

og bedst er lugten af halvrådne efterårsblade

Nødre Frihavnsgade nederste stykke

hvor vinden hyler op fra havnen og S-toget raser forbi i tredjesals-højde er bedst

Det bedste er at gi op omsider og pludeslig mærke det hele begynde: det er det bedste for mig" 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2018 af Historiedansk (Slettet)

Man kan jo som udgangspunkt sige at det handler om digter-jegets oplevelse af tilværelsen. Som læser fornemmer man at digter-jeget lever i en trist og dyster hverdag, hvor han føler sig fremmed i de omgivelser han kender og lever i. Og ud af denne verden, plukker han så de små detaljer, der bidrager til at han kan se det bedste i den slemme tilværelse.

Jeg kan ikke tolke for dig længere, da jeg også er usikker på om du overhovedet har skrevet den rigtigt ind, der findes en del sproglige fejl i digtet, tvivler på det forfatteren. God vind. 


Svar #2
10. januar 2018 af klausse

Hej, det er det:-) men tusind tak for hjælpen! Hjælp utrolig meget!

Svar #3
18. februar 2018 af klausse

hjalp^


Skriv et svar til: HJÆLP-HASTEr:-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.