Tysk

Grammatikhjælp

12. januar 2018 af 1stein (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan siger man: Hun sagde, at han ikke skulle irritere hende.

Mine 2 bud: ?Sie sagte, dass er nicht sie irritieren sollte.

Sie sagte, dass er sie nicht irritieren sollte.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2018 af Stygotius

"Sie sagte, dass er sie nicht irritieren/ärgern solle".


Svar #2
12. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Vendt hvorfor?

Grunden til at jeg var i tvivl om hvor jeg skulle sætte "nicht" er, at oversættelsen jo lyder: Hun sagde, at han ikke? skulle irritere hende.

?Men her i din sætning kommer nicht til at stå efter "hende"

Og hvorfor skriver du dog "solle"?, når tredje person entalsformen af "sollen" i datid er "sollte"


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. januar 2018 af Stygotius

1  Reglerne for centraladverbier er ikke de samme på dansk og på tysk. På tysk er der en kraftig tendens til at lade ordet "nicht" (og andre centraladverbier) stå så sent i sætningen som muligt.

2  Dette skyldes at der er tale om et referat, hvor man bruger konjunktiv for at gengive at   ....det er et referat og ikke den skrivendes egen udtalelse.


Svar #4
12. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Må jeg spørge hvor meget tysk grammatisk man skal vide for at få 12 i mundtlig tysk - årkarakter?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. januar 2018 af Stygotius

Man skal i hvert fald være sikker i brugen af de forskellige kasus og nogenlunde  sikker i adjektivernes bøjning og natutigvis også sikker i den bestemte og ubestemte artikels bøjning. Man forventer også at du har styr på ordstillingen i en tysk ledsætning. Desuden må du godt have et rimeligt tysk ordforråd

Jeg går ud fra at du taler om tysk på A-niveau.

Ved en mundtlig eksamen/prøve  lægger man især mærke til om du kan kommunikere på tysk uden de store problemer.

NB. "mundtligt tysk"


Svar #6
12. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Talte godt nok om B-niveau.

Men er det også godt at tale rigtig meget i timerne (hvis man nu har meget at sige)?


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. januar 2018 af Stygotius

Ja, det er faktisk det bedste du kan gøre; det vil også være med til at opbygge dit forråd af ord og udtryk    og træne din grammatik, og det giver din lærer et godt indtryk.


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. januar 2018 af Landsberg (Slettet)

#2

Grunden til at jeg var i tvivl om hvor jeg skulle sætte "nicht" er, at oversættelsen jo lyder: Hun sagde, at han ikke? skulle irritere hende.

Hvis Nicht står foran sie, ville betoningen ligge på ikke at irritere HENDE.



Og hvorfor skriver du dog "solle"?, når tredje person entalsformen af "sollen" i datid er "sollte"

Jeg ville bruge datid (=sollte), da det i dette tilfælde ikke er 2. konjunktiv (solle).

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. januar 2018 af Stygotius

Ja, du har ret. Der findes jo ingen konjunktiv II af  modalverbet "sollen",  ser jeg ved nærmere eftertanke. Formuleringen har også  irriteret mig.

Du har også ret i at "nicht sie " ville være en negation af "sie", -ikke af verbet. Det ville dog stadig  være en ret unaturlig tysk sætning.


Skriv et svar til: Grammatikhjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.