Tysk

Tysk Skriftlig Eksame

26. april 2023 af Marc283c - Niveau: 9. klasse

Jeg har trukket skriftlig tysk til eksamen om 2 uger, og jeg vil gerne have nogle tips til at kunne hjælpe mig. Hvad er nogle gode huskeregler/hjælpe regler man kan huske for eksamen?

tusinde tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2023 af Stygotius

De vigtigste hjælperegel i tysk du nogensinde vil få, er denne:

"In einem Nebensatz 

hat das Verb

den letzten Platz."


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juli 2023 af TorbenSchmidt

Nu er du nok allerede videre i forløbet, da dit spørgsmål kom for over 3 måneder siden, men måske kan mit svar hjælpe andre der kommer i samme situation til næste år.

De bedste råd jeg kan give dig som tysklærer der har haft mange 9. klasser op til skriftlig eksamen er:

1. Gennemgå grammatikken: Sørg for at have en god forståelse af tysk grammatik, herunder substantivernes køn (der, die, das), bøjning af verber (nutid, datid, perfekt, osv.), adjektivers bøjning og kasus (nominativ, akkusativ, dativ, genitiv). Det er vigtigt at have styr på grundlæggende grammatikregler for at skrive korrekt.

2. Øv dig i at skrive sætninger: Træn dig selv i at danne forskellige sætninger på tysk. Prøv at inkludere forskellige tidspunkter (nutid, datid) og forskellige kompleksitetsniveauer (enkeltstående sætninger, komplekse sætninger). Det vil hjælpe dig med at udvikle din skrivefærdigheder.

3. Lær nyttigt ordforråd: Udvid dit ordforråd med nyttige ord og udtryk relateret til forskellige emner, som du kan blive bedt om at skrive om i eksamen. Øv dig i at bruge dem i sætninger, så du føler dig mere fortrolig med at anvende dem korrekt.

4. Læs tyske tekster: Læs artikler, nyheder eller historier på tysk. Det vil hjælpe dig med at forbedre din læseforståelse og udsætte dig for forskellige grammatiske konstruktioner og ordforråd.

5. Skriv øveeksaminer: Prøv at skrive øveeksaminer under eksamenslignende betingelser. Tidsbegrænsning og eksamenskonteksten kan påvirke din præstation, så det er vigtigt at øve dig i at skrive under pres.

6. Få feedback: Bed din lærer, klassekammerater eller en sprogkyndig person om at læse dine øveeksaminer og give dig feedback. Det vil hjælpe dig med at identificere områder, hvor du kan forbedre dig.

7. Lav en oversigt over hyppige fejl: Hold styr på de fejl, du ofte begår, når du skriver på tysk. På den måde kan du være mere opmærksom på disse fejl og undgå dem i din eksamen.

8. Brug online ressourcer: Der er mange online ressourcer og øvelser tilgængelige, der kan hjælpe dig med at forbedre dine tyskfærdigheder. Prøv at finde nogle øvelser, der passer til dine behov og niveau. Jeg er selv medforfatter på lær-tysk.dk.

9. Slap af og øv mindfulness: Nervøsitet kan påvirke din præstation. Øv mindfulness-teknikker eller meditation for at hjælpe med at reducere stress og forbedre din koncentration.

10. Planlæg din tid: På eksamensdagen skal du sørge for at planlægge din tid godt. Læs opgaverne grundigt, tænk over dine svar, og sørg for at du har tid til at gennemgå og rette eventuelle fejl.

Med forberedelse, øvelse og en positiv indstilling kan du klare det godt!

Held og lykke med din eksamen! 


Skriv et svar til: Tysk Skriftlig Eksame

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.