Kemi

Isoton

16. januar 2018 af pigen001 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

En opløsning af..... er IKKE isoton (300mOsmol/L)
5,4 % glucose
0,3 M glucose
0,15 M NaCl
0,15 M KCl
0,15 M K2SO4

Har fået hjælp til den en gang, men jeg kan altså stadig ikke helt finde ud af det. 
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1800841

Så har brug for en som kan forklare hvad jeg skal gøre, gerne med ord istedet for regnestykker 

For NaCl fik jeg at vide i forige tråd, at jeg bare skulle sige; 
0,15M * 58,443gram/mol = 8,78 gram  altså ca. 9 gram

Så tænkte jeg, at jeg skulle gøre det samme med KCl, men synes ikke helt det passer? 
0,15M * 74,551 g/mol = 11,18 gram 

Og så må jeg vel også gøre det sammen med 0,15 M K2SO4

0,15M* 174,257 g/mol = 26 gram , hvilket jo slet ikke er i nærheden af 9 gram 

Og så ved jeg slet ikke hvordan jeg skal beregne for glucose 

5,4 % glucose
0,3 M glucose

Tænkte at gøre det samme med 0,3 M glucose  altså 0,3M * 180 g/mol = 54gram men så ved jeg heller ikke hvad jeg skal med de 54gram.

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Det er 0,15 M K2SO4 opløsningen der ikke er isoton. 5,4% glucose-opløsning, svarer til 0,3 M glucose-opløsning, der er isoton. I forhold til den tråd du henviser til, hvilke elementer er det du ikke forstår. Hvis du så nøjagtigt som muligt, beskriver hvad det er du er i tvivl om, så har hjælperne bedre mulighed for at hjælpe dig med præcis de elementer som kokser for dig :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
16. januar 2018 af pigen001 (Slettet)

Der er lige et par ting som jeg ikke helt forstår;

1. For det første, vil jeg lige være sikker på om KCl er regnet korrekt? Hvis det er, hvordan kan det så være den er blevet 11,8 og dermed stadig isoton? Skal det ikke være 9g for at være isoton?

 2. Jeg forstår slet ikke hvordan 5,4% glucose er blevet regnet?

3. Og mht 0,3 M glucose så passer det jo heller ikke helt at det skal give 54 gram?  

- Jeg har også skrevet under det andet tråd, hvor jeg ved #3 ikke helt forstår hvad det er vi gør under den første brøk? 100/1000 hvorfor gør vi det?   

Har måske brug for en anden metode at regne det på, for synes den anden måde det gøres på er for svært at huske 

tak for hjælpen til de øvrige 


Skriv et svar til: Isoton

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.