Dansk

OSO!! HJÆLP pleass

27. januar 2018 af mariesek (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg skal lave en oso og har lidt brug for hjælp til den. Jeg vil gerne være lærer i fremtiden, så det er nok det den skal handle om.

Det ville være rart hvis nogen også gad at kontakte mig privat. [email protected] 

DET VILLE VÆRE DEJLIGT HVIS I LÆSTE DET HER! 

Krav til opgaven

Uanset hvilket produkt du vælger at lave, og om du afleverer en rapport eller arbejder praktisk med f.eks. blomster, vvs-arbejde eller dekorationer, skal der foreligge skriftligt materiale som skal indeholde:

• Indholdsfortegnelse

• Begrundelse for emnevalg

• Selve emnearbejdet som kan beskrives i stikordsform, som synopsis eller som et færdigt manuskript eventuelt med illustrationer/billeder

• Evaluering/personlig vurdering af dit emnevalg, dit udbytte af arbejdet og beskrivelse og vurdering af arbejdsprocessen

• Plan for præsentationen

• Litteraturliste og kildehenvisning til eventuelle bilag

• Uddannelsesbogen

• Udfyldt ansøgningsskema til ungdomsuddannelse

Hvad skal den handle om

Du vælger i samråd med dine kontaktlærere opgavens emne og indhold, som skal have relation til din uddannelsesplan. Selvom du ikke har besluttet dig for et endeligt uddannelsesforløb endnu, skal du alligevel vælge et emne, som på en eller anden måde drejer sig om en uddannelse, som du er interesseret i. Dit arbejde med opgaven giver dig altså mulighed for at undersøge, om det er noget for dig.

Du kan arbejde med en problemstilling som hænger sammen med dit uddannelsesvalg.


 

Du kan lave en faglig beskrivelse af et område i forbindelse med dit valg af ungdomsuddannelse, eller du kan fordybe dig i et område. F.eks. kan du undersøge og analysere samfundsforhold, naturvidenskabelige forhold, litteratur eller andet som vedrører din kommende ungdomsuddannelse.

Ideer til opgaven

Måske kan nogle ideer til opgaveformuleringer hjælpe dig på vej

• Hvad skal man kunne for at blive vinbonde?

• Hvad skal man kunne for at blive optaget på kunstakademiet?

• Hvordan bliver jeg web-designer?

• Konstabel i flyvevåbnet/smed?

• Kok og guide – hvordan kombineres det?

• Hvordan bliver man web-designer?

• Badminton; kan man gøre din sport til sit arbejde?

• Jeg vil være skuespiller, hvordan forbedrer jeg mine chancer?

• Hvad skal vi med militæret i dag, og er det noget for mig?

• Hvorfor bruge et år på at rejse?

• Hvad laver en anlægsgartner, og hvordan ser fremtiden ud for anlægsgartnere?

• Designer er det utopi for mig?

• Jeg vil gerne være elektriker, gerne selvstændig. Hvad gør jeg?

• Staldmester med heste som speciale, er det for usikkert at satse på?

• Hvordan vil B&O´s produkter se ud om 20 år? Hvordan vil teknologien indenfor kommunikation og formidling se ud i fremtiden?

• Motocross skal være min fremtid. Hvor store chancer har jeg for, at min drøm går i opfyldelse?

• Hvilket ansvar har en pædagog og kan jeg klare det?

• Hvordan bliver jeg uddannet som ejendomsmægler og hvilke arbejdsopgaver har en ejendomsmægler?

• Jeg vil gerne åbne en restaurant i udlandet, hvilke forudsætninger skal jeg have og hvordan griber jeg det an?

Begrundelse af emnevalg

Du skal give en begrundelse for, hvorfor du vælger netop dette emne. Du kan eventuelt tage udgangspunkt i følgende spørgsmål, når du skal skrive din begrundelse.

• Hvad vil jeg?

• Had vil jeg gerne undersøge?

• Hvad vil jeg have svar på?

• Hvordan hænger emnet sammen for mig?

Beskrivelse af opgavens indhold

I forbindelse med problemformuleringen eller emneformuleringen, skal du have en disposition over opgaven. Det vil sige en række spørgsmål eller punkter, som du har tænkt dig at svare på eller arbejde med i opgaven.

Der er mange muligheder og mange måder at stille spørgsmål på:

Et par eksempler:

• Hvordan kommer jeg i gang med uddannelsen?

• Hvordan får jeg denne uddannelse – dette job?

Stil dig selv nogle spørgsmål om det du gerne vil undersøge.

Du kan:

• Beskrive uddannelsesvejene

• Beskrive selve uddannelsen

• Beskrive uddannelsesstedet

• Beskrive hvilke andre uddannelser der åbner sig for dig gennem denne uddannelse

• Hvilke af disse kunne være aktuelle for dig?

• Hvilke uddannelsesmuligheder lukker du, når du vælger en bestemt retning?

• Beskriv livsformen under uddannelsen

Du kan bl.a. få viden fra:

• Søge på nettet f.eks ug.dk (husk at angive hvilke hjemmesider)

• Brochuremateriale

• Kontakte uddannelsessteder

• Kontakte unge der er i gang med uddannelsen eller har afsluttet den

• Kontakte UU-Sjælsø-vejlederen

• Kontakte studievejlederen på ungdomsuddannelsen

• Læse jobannoncer, kontakte firmaer/personalechefer og undersøge annoncens krav

Du kan også vælge at arbejde med et eller flere følgende punkter:

• Hvilke ønsker, forventninger og krav har du til dit kommende uddannelsessted?

• Hvad skal der til for at netop du trives på et uddannelsessted eller arbejdsplads?

• Arbejdsmiljøet indenfor dette område – er der særlige risici?

• Den historiske udvikling i dette område

• Hvordan ser dette jobområde ud om f.eks. 10 år?

• Hvordan er dine muligheder for at gøre karriere og/eller videreuddanne dig indenfor dette fagområde?

• Overvejelser omkring familieliv, arbejdsliv og fritidsliv ved dette arbejdsområde.

Du kan eventuelt få oplysninger følgende steder:

• Kontakte ungdomsuddannelser

• Kontakt firmaer og hør om deres personalepolitik og hvilke muligheder de har for videreuddannelse

• Kontakt fagforeninger

• Kontakt arbejdsmiljøfonden/arbejdstilsynet

• Kontakt unge eller ældre mennesker der er uddannet eller arbejder indenfor området.

Vær opmærksom på, at det ikke er tilstrækkeligt at opliste en række beskrivelser. Du skal også vurdere dem f.eks. i relation til dig selv eller i relation til samfundet.

Produkt

Du skal vælge udtryksformer som:

• hænger sammen med dit emne

• du har forudsætninger for at arbejde med og som kan gennemføres på den afsatte tid

• kan lade sig gøre i forhold til skolens materialer og apparatur

• giver indholdet gennemslagskraft

• giver mulighed for at vise dine personlige styrkesider

• er relevant i forhold til fremlæggelsen

Eksempler på produkter kan være:

• fotoserie eller dias

• rapport

• video

• hjemmeside

• skuespil (manuskript)

• modeller

• mad

• tøj

• musik

• digte

Vurdering af opgaven

Opgaven skal være vurderet senest en uge før de skriftlige prøver.

Der gives en skriftlig udtalelse for dit arbejde. Den kan påføres dit prøvebevis, hvis du ønsker det.

Der gives en skriftlig udtalelse for dit arbejde. Den kan påføres dit prøvebevis, hvis du ønsker det.

Der gives desuden en karakter for opgaven, hvis du ønsker det. Karakteren kan påføres dit prøvebevis.

Vurderingen er en helhedsvurdering, hvor følgende punkter bliver vurderet:

• Sammenhæng mellem uddannelsesplan og emne/indhold

• Valg og brug af arbejdsmetoder

• Valg af brug af kilder og materialer

• Overensstemmelse mellem indhold og produkt eller udtryksform

• Hvordan du har planlagt og styret arbejdsprocessen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2018 af OliverHviid

Hvad er det dog du spørger om??


Svar #2
28. januar 2018 af mariesek (Slettet)

Skal lave en oso? Men ved ikke hvordan man gør??

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2018 af OliverHviid

I må vel have fået noget information om hvad I skal lave??


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. januar 2018 af Stygotius

Hvad havde du tænkt dig meningen skulle være med de få stikord  du har lagt ind her ???


Skriv et svar til: OSO!! HJÆLP pleass

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.