Matematik

Monotomiforhold haster

02. februar 2018 af Sariwa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har en haste situation, jeg har ikke været til stede under gennemgangen af monotoniforhold og husker det meget vagt, er der nogle der kan hjælpe med opgaven jeg har for.


Svar #1
02. februar 2018 af Sariwa (Slettet)

Vedhæftet fil:Monotoni.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar 2018 af MatHFlærer


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2018 af MatHFlærer

Af ren nysgerrighed, hvor meget har du forsøgt at lave (upload evt. det du har lavet), hvad volder dig problemer mv? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. februar 2018 af mathon

                \small f{\, }'(x)=6\left (x+2 \right )\left (x-1 \right )


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. februar 2018 af AMelev

Prøv om disse videoer kan hjælppe dig:

Sammenhæng mellem f ' og monotoni

Eksempel


Svar #6
02. februar 2018 af Sariwa (Slettet)

Jeg har differentieret og sat ‘f’(x) lig nul og fik værdierne x=-2 og x=1, derudover har jeg tegnet grafen for funktionen

Svar #7
02. februar 2018 af Sariwa (Slettet)

Mine problemer ligger særligt ved ekstrenumstederne om det bare er maksimum og minimums værdi og evt de værdier jeg har udregnet

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. februar 2018 af MatHFlærer

#6 super! Det gør jeg også.

Du har nu de to værdier, de angiver jo et lokalt ekstrema hver, det så din opgave at finde ud af, hvilket der er maksimum og minimum. #5 har lavet en ganske glimrende video, i "Eksempel". Ellers kan du bare vælge tre værdier, som hhv. er mindre end -2, mellem -2 og 1 samt større end 1, husk dog de restriktioner din opgave giver.

Jeg kan dog afsløre, at x=-2 er maksimum og x=1 er minimum. Du skal bare overbevise dig om, og selv finde ud af, at det passer. 

Når du har gjort det, så indsætter du bare værdierne i funktionsforskriften og finder ekstremaværdien for de respektive x-værdier du indsætter.


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. februar 2018 af AMelev

1. Du kan også henvise til grafen og konstatere, at i x = -2 er der lok. max og i x = 1 er der lok. min.

2. Da du har konstaret, at der højst er to ekstremumspunkter, nemlig x = -2 og x = 1, kan du også benytte grafværktøjet til at finde max og min.

3. I dette tilfælde er funktionen faktisk begrænset til -13/4 < x < 9/4. Så er det også OK udelukkende at lave en grafisk aflæsning af lok. max og min, når du bare sørger for at have hele grafen med.


Svar #10
03. februar 2018 af Sariwa (Slettet)

Tak, jeg har fundet ud af det ??

Skriv et svar til: Monotomiforhold haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.