Projektopgaven (9. kl.)

Kunstig intelligens

07. februar 2018 af projektuge618 (Slettet)

Hej folkens. 

Vi er igang med vore projektopgave, og vi har brug for jeres hjælp. 

Vi skriver om kusntig intelligens, derunder robotter. 

Vi skal finde et produkt, men vi er fuldstændig blanke. Vi har allerede bygget en robot, og vi skal have et produkt mere, har i nogle gode ideer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2018 af hesch (Slettet)

Et produkt mere, der har med kunstig intelligens ( AI ) at gøre?

Traditionelt opbygger man et AI-program som en struktur af neuroner ( efterligner en hjerne ). Hver neuron har gennem særlige "filtre" og gennem sin placering i strukturen en særlig opgave. Den indhenter nabo-neuroners beslutninger, filtrerer dem og sender sin egen beslutning videre.

For nu at få den til det, indbygger man en måde at belønne AI på, fx ved at kunne tildele AI point, når den træffer en rigtig beslutning. Man har så endvidere en programstump, der optimerer antallet af tildelte point ved at indstille knapper på hver enkelt neuron.

Jeg har selv leget med tanken om at lære AI at træffe samme beslutninger som et primitivt dyr ( en myre ).
Man placerer i nærheden af en myretue ( på terassen ) en stump foder, som en myre umuligt selv kan slæbe hjem. Den iler tilbage til tuen og sladrer om fundet, og straks vælter 30-40 myrer ud af tuen for at hjælpe.

Der er ingen tvivl om at hjælpemyrerne har fået at vide i hvilken retning de skal søge, og hvor langt væk. Jeg tror også de kan se ting på flere centimeters afstand, og at de kan lugte, men ved en myre at duft er luftbåren ??

En myre, der ved det, vil med sidevind fra højre følge en søgerute der passerer venstre om foderet. Man observerer dette, og belønner AI hvis den også beslutter at søge venstre om. Man kan bygge forhindringer eller skjule foderet i en labyrint på terassen, og observere hvad myrerne så gør. Belønning til AI, hvis den gør det samme. Til sidst vil AI statistisk træffe samme beslutninger som en myre, grundet belønninger og indstilling af knapper.

Jeg kan ikke få en myre til at forklare mig hvordan den tænker, eller træffer beslutninger, men når AI opfører sig som en myre, kan jeg aflæse AI's knap-indstillinger og den beslutningvej gennem neuronerne, den har valgt. På den neuron, der evt. "ved" at duft er luftbåren, er knappen skruet helt op på max., eller den er skruet ned på nul. På den måde ved jeg, hvad myren egentlig ved.

Blot en anden anvendelse af AI.

Det er ikke lige myre-sæson nu, men måske akvariefisk også kan anvendes ?


Skriv et svar til: Kunstig intelligens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.