Studér i udlandet

Hvad svarer det danske 10-tal til i den amerikanske karakterskala?

09. februar 2018 af Michel0 (Slettet)

Jeg har søgt meget på det, men der kommer vidt forskellige svar.

Nogle steder står der at 10-tallet i 7-trinsskalaen svarer til et "A" i den amerikanske skala

Så er der nogle steder, hvor der står at 10-tallet svarer til B+/B ?????

Hvad er det rigtige? 

ECTS-skalaen skal vist blandes uden om dette, tror jeg...

Det bare rart at vide ifht. ens muligheder på at studere i udlandet...

Håber nogen kan hjælpe??

MVH


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. april 2018 af Karst567 (Slettet)

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Har selv været meget i tvivl om det, og nu er jeg tvivl om der er ovehovedet er en korrekt og forkert måde. Men hvis du bruger anerkendte online GPA omregegnere så tæller dasnk 10 altid som A og 12 som A+.

Edu-Danmark (som hjælper folk med at tage på udveksling til udlandet) anbefaler at man bruger:

https://www.foreigncredits.com/Resources/GPA-Calculator/

Her tæller 10 som A. Må jeg spørge hvad du tænker på når du siger: Studér i Udlandet; Udveksling eller fuldtid? Kandidat, Bachelor eller andet niveau?


Svar #2
15. april 2018 af Michel0 (Slettet)

Mange tak for svar Karst567 :)

Ja, selvfølgelig må du spørge -

Jeg havde bare leget med tanken om at komme ind på et udenlandsk (amerikansk) universitet, men jeg er kommet til fornuft nu, og har indset at det ikke er særlig sandsynligt. Jeg havde bare haft mega meget lyst til det der i den uge i februar, jeg skrev opslaget... sjovt.

mvh.


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. april 2018 af Karst567 (Slettet)

Ok. Men hvis du alligevel søger (eller generelt til fremtidige læsere af tråden) vil jeg anbefale at man taster sine karakterer ind ovenstående link, tager et udprint og vedhæfter det i sin ansøgning. Ved indtastning i forskellige ansøgningskemaer er det nok en god ide at bruge sit danske gennemsnit, men hvis man bliver bedt om at omregne til amerikansk, så synes jeg at man skal bruge 10 = A som i linket. Man kunne evt spørger EDU Danmark om hvorfor de mener at det er det rigtige at gøre.

EKSEMPEL: http://edu-danmark.dk/universiteter/usa/university-of-california-los-angeles/hvordan-soeger-jeg


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

#3, hvad skriver man under "hours/credit"?


Svar #5
16. april 2018 af Michel0 (Slettet)

#3  Jaa, det er også meget federe at have et A (for sit 10-tal) end et B :-D

#4  Jeg ved det ikke, men jeg tror, det er hvor meget faget vægter - fx vægter et A-fag 2, mens et C-fag vægter 1 (vægt for forskellige fag kan man altid se på Lectio) :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. april 2018 af Karst567 (Slettet)

#3 i princippet hvordan man opgør "credit" bare forholdet ml. dem indbyrdes er rigtigt. Gymnasier karakterer skal bare indtastes med vægtningen for den enkelkte karakter som #5 siger.

I forhold #5 skal du dog være opmærksom at A-fag vægter 2 samlet men kan være opdelt. Det skal du være opmærksom på.


Svar #7
17. april 2018 af Michel0 (Slettet)

Når jaja, selvfølgelig - det er jeg opmærksom på, det var bare sådan et eksempel


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. november 2018 af anna406a

Ved "hours/credit" skal du skrive 1 da det ikke er noget man bruger i Danmark. Studerende i USA får disse point for at yde en ekstra indsats i fagene, fx uden for skolen, som lektiehjælper, el. lign.

Men du er nødt til at skrive 1 for at kunne regne din GPA ud, der højst kan være 4.00


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. december 2018 af anden3

Hvad skal man så gøre, når man både får en skriftlig og en mundtlig karakter?


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. maj 2020 af emiljjj

@Michel0

Jeg er lige blevet accepteret på uni i USA, hvor mit uni har omregnet mit 10 tal som 3 points på GPA skalaen. Det vil her sige, at mit 10 tal er omregnet som et B og hermed ikke et A, som næsten alle omregnere siger. De danskere jeg kender, der studerer i USA havde også fået deres 10 tal omregnet til B.

Ved ikke om alle uni's udregner på samme måde men håber det kan hjælpe :)


Skriv et svar til: Hvad svarer det danske 10-tal til i den amerikanske karakterskala?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.