Engelsk

Kongruensfejl i denne sætning?

17. februar 2018 af frederasmussen - Niveau: A-niveau

Jeg sidder netop og skriver aflevering i engelsk og har lidt problemer med følgende sætning:

"This realism combined with the aforementioned evocation of feelings make/makes it easier for people to associate with tragedy".

Min computer siger makes, men jeg er lidt i tvivl. Håber nogen kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2018 af Egofaciens

Jeg ville også sige 'make'. 

"The realism combined with the aforementioned evoication of feelings"  can erstattes med "it", hvorfor "makes" hermed passer bedre ind. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. februar 2018 af saramaleki2406

Jeg ville sige "makes", fordi der er tale om én "realism".


Svar #3
17. februar 2018 af frederasmussen

Tak for hjælpen. Er det så det samme i denne sætning, hvor det så skal være provides?

"The essential theme and message of the movie along with the portrayal of Macbeth's dualistic nature provide/provides a realistic insight in..."


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. februar 2018 af Egofaciens

Hov - jeg mente selvfølgelig makes! Jeg kan se, at jeg mangler et s, når jeg først nævner det, men forklaringen er dog stadig den samme :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2018 af Egofaciens

Og ja - prøv at erstat det med it (du snakker om "the theme") og du får:

"It provides"

Eller "The essentiel theme and message [...] provides"


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. februar 2018 af Stygotius

Det kan naturligvis kun hedde "makes" da subjektet er "This realism", som er et led i ental.

ad #3

strengt taget er "The essential  theme and message" (som indeholder ordet"og") et subjekt i flertal, og det burde således hedde "make",  men da det udtrykker en enhed (message og theme er det samme), sætter man verballeddet i ental. Man ser det samme med f.eks. "An officer and genleman has often proved ot be....".

I begge tilfælde har man undladt at gentage den bestemte artikel, netop for at vise at der ikke er tale om to forskellige størrelser i subjektet.


Skriv et svar til: Kongruensfejl i denne sætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.