Studievalg og videregående studie

Jura i Aalborg, Aarhus eller København?

22. februar 2018 af Benedomet (Slettet)

Hej allesammen!

Jeg går nu i 2.g, og selvom jeg har noget tid til at bestemme hvad, jeg vil, vil jeg gerne i gang med det nu!

Jeg vil rigtigt gerne læse jura. Jeg bor nu på Vestsjælland og skal have valgt, hvor jeg vil studere. 

Jeg har hørt en masse godt om Århus som studieby, men jeg har altid gerne villet til Københavns Universitet, da jeg også har meget familie på Bornholm, som jeg ikke vil have for langt til. Derudover er det en mega fed by. Hvad synes I? Har I nogle erfaringer med de forskellige universiteter eller studiebyerne?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2018 af Justitia

Hvad vil du vide om jura på KU?


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. februar 2018 af Walras

Kom til København - vil være min anbefaling.

Jeg har fået at vide, at jura-uddannelserne i København og Aarhus skulle være ca. lige så anerkendte blandt de store advokatkontorer, men hvis du skal forøge din chance for at have et studierelevant job under studietiden, er København langt bedre end Aarhus. Alle de store advokatkontorer har deres hovedkvarterer i København, og Aarhus-afdelingerne er relativt små til sammenligning. Desuden er København bedre belagt i forhold til offentlige myndigheder og i det hele taget alle andre typer virksomheder, som ansætter advokater, jurister mv. 

I advokatbranchen er det normalt at blive ansat som stipendiat under kandidat-uddannelsen, hvor du så har chancen for at bevise dit værd med henblik på at blive ansat som advokatfuldmægtig efter specialet. På den måde kan et studiejob være ret vigtigt for den fremtidige karriere - mere vigtigt end for de fleste andre studier. Af samme årsag er der en del jura-studerende, som tager bacheloren i Aarhus og så lader sig overflytte til København, hvor de så tager kandidat-uddannelsen.

Jeg kan sagtens forestille mig, at Aarhus er en federe studieby end København dog, hvis man alene ser på universitetsmiljøet. København er en meget dyr by (også i forhold til Aarhus), og det er sværere at finde bolig. København er dog efter min mening en langt federe by end Aarhus - alt sker bare før herovre.

Det er min opfattelse, at jura-studierne i Aalborg og Odense generelt ikke regnes på samme niveau som København og Aarhus.


Skriv et svar til: Jura i Aalborg, Aarhus eller København?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.