Dansk

-t eller -ede??

24. februar 2018 af VestegnensPrivatskole1 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hejsa derude!

Jeg skal lave en fremlæggelse om, hvornår et ord skal ende på -t eller -ede. Jeg skal have alle reglerne på plads, men det er lidt svært at fremlægge, når jeg ikke helt forstår reglerne for om et ord skal ende på -t eller -ede.

Skal der stå: 

De er ikke forelsket/forelskede vel? 

De er stadig interesseret/interesserede i at købe huset.

Nogen der har simple huskeregler? :)

(Har søgt på nettet, evt. 'Sproget.dk', men forstod ikke helt deres forklaring). 

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2018 af AngelOneOne

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. februar 2018 af Stygotius

Det drejer sig om p.p.'er (korte tillægsformer), og det  problemet findes kun i flertal..

Hvis ordet betegner en afsluttet handling, skal det ende på -t.

Hvis det optræder som et  tillægsord og udtrykker en tilstand, skal det ende på -ede.

En god hjælperegel siger at det skal ende på -t  hvis man kan tilføje et "blevet " lige før selve ordet.

Eks.

Bænkene er ikke malet (= blevet malet, de har ikke været genstand for handlingen "at male"); -de er ubehandlede. (-de er i en tilstand af ikke at være blevet behandlet; de er ubehandlede)

a) "De to passagerer var begge skadede da de ankom til hospitalet"  (= de var i en skadet tilstand)

b) "Alle tre var (blevet) slemt skadet af sammenstødet"  (= det var resultatet af handlingen "at skade nogen")


Skriv et svar til: -t eller -ede??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.