Matematik

Grupperede data

25. februar 2018 af Linea3074 - Niveau: C-niveau

Hej!

Håber der er en der kan hjælpe mig med følgende opgave. Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvordan den skal løses.

Opgaven omhandler danskernes årsinkomster. Her har jeg en tabel hvor intervallerne hedder:
]0-100] ]100-200] ]200-300] ]300-400] osv.
Opgaven lyder: Hvor mange procent af danskerne tjener mellem 200.000 og 350.000 kr.? 
Spørgsmålet er så om jeg bare skal antage at spredningen i intervallet ]300-400] er lige fordelt?
I så fald ville jeg bare dividere hertilhørende hyppighed med to og ligge det sammen med hyppighederne for intervallet ]200-300], for til sidst at dividere med observationsmængden.
Håber der er en der kan hjælpe mig

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2018 af AMelev

Du må have fået oplyst hyppighederne for de enkelte intervaller. Derudfra kan du beregne det samlede antal N (observationssættets størrelse).

Divider Intervalyppigheden med N og omregn til %, så får du intervalfrekvenserne - altså hvor mange % af målingerne, der ligger inden for det pågældende interval.

#0

Spørgsmålet er så om jeg bare skal antage at spredningen i intervallet ]300-400] er lige fordelt?

Det er ikke spredningen, der er ligelig fordelt. Ved grupperede datasæt antager man ganske rigtigt, at målingerne (her indkomsterne) ligger jævnt fordelt inden for intervallet, og det betyder netop, at halvdelen af målingerne i intervallet ]300,400] ligger i ]300,350], så din ide er god nok.

NB! Intervaller skrives med , eller ; mellem endepunkterne, ikke -.


Skriv et svar til: Grupperede data

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.