Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Multiplikatoreffekt og topskat

25. februar 2018 af 1stein (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hænger disse to sammen på en måde?

Kan jeg fx skrive: Hvis man afskaffer topskatten, så kan det gå på to måder. Enten vil det følge multiplikatoreffekten: øget forbrug -> øget produktion -> øget beskæftigelse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2018 af siav4000 (Slettet)

Du kunne også skrive: øget disponibel indkomst, inden øget forbrug, men det du har er også korrekt.


Svar #2
25. februar 2018 af 1stein (Slettet)

Så jeg kan sige at multiplikatoreffekten spiller ind her?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2018 af siav4000 (Slettet)

Ja

Se evt.  også denne tråd:

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1128770


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. februar 2018 af Stats

#0

Korrekt. Men det er vigtigt at specificere hvilket forbrug der vil stige... For det er nok ikke Netto's, Aldi's Rema 1000's, osv. der får glæde af pengene... Måske nogen få enkelte håndværkere ville kunne mærke at de rigeste får lidt mere... Sidst er der luksusvarerne... Men hvor er de personer som laver luksusvarer - i Danmark??

For din ovenstående model virker på stort set alle scenarier hvor der er en stigning i den disponible indkomst.

Hvad køber de mennesker som betaler topskat?

Det vigtigste er at lære at kende de berørtes købsvaner.

For man ville også kunne bruge en anden model som:
Afskaffelse af topskat  --> Flere priorientere fritid  -->  Samme forbrug.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. april 2018 af emul0c

#4

Ca 40% af arbejdsstyrken betaler topskat, så umiddelbart er det nok næppe primært luksusgoder den øgede disponible indkomst vil blive brugt til. Havde topskat kun ramt top 10%, top 5% eller top 1% så ville jeg have en tendens til at give dig ret - men ikke når det er 40%.
Derudover er jeg enig i alt det du skriver.

Skriv et svar til: Multiplikatoreffekt og topskat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.