Matematik

HJÆLP til binomialfordeling/sandsynlighedsregning

27. februar 2018 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg er lost i disse opgaver og har ingen ide om hvordan jeg skal gribe dem an. Håber derfor I kan hjælpe mig.

Jeg har maple til rådighed, så hvis i kan kommandoerne og muligvis giver mig et eksempel på hvordan jeg bruger dem, så er det helt i orden.

OPGAVEN ER VEDHÆFTET - OBS: det er alle opgaverne i dne vedhæftede fil jeg har brug for hjælp til

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2018 af AMelev

Eksperimentet består i at spørge en person, om vedkommende stemte på Liste A eller ikke. 
Eksperimentet gentages 200 gange.
Der er altså tale om gentagelse af et eksperiment med kun to udfald, så binomialfordelingen kan bringes i anvendelse.
X = antal, der stemmer på Socialdemokratiet
Antalsparameteren er n = 200 (antal gange eksperimentet gentages) og sandsynlighedsparameteren p = P(Ja) = 25.5% 
X følger binomialfordelingen b(n,p)

Jeg kender ikke Maple, så jeg kan ikke hjælpe dig med den del, men det kan du måske selv, når du er kommet i gang.


Svar #2
27. februar 2018 af NiklasLarsenMolbjerg

#1

Eksperimentet består i at spørge en person, om vedkommende stemte på Liste A eller ikke. 
Eksperimentet gentages 200 gange.
Der er altså tale om gentagelse af et eksperiment med kun to udfald, så binomialfordelingen kan bringes i anvendelse.
X = antal, der stemmer på Socialdemokratiet
Antalsparameteren er n = 200 (antal gange eksperimentet gentages) og sandsynlighedsparameteren p = P(Ja) = 25.5% 
X følger binomialfordelingen b(n,p)

Jeg kender ikke Maple, så jeg kan ikke hjælpe dig med den del, men det kan du måske selv, når du er kommet i gang.

Hej AMelev.

Jeg faktisk lavede hele opgaven, men jeg brug for hjælp til en anden nu. Kan du hjælpe mig med den. Se vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2018 af AMelev

Huskeregel
Både - og ·  (gange)      Enten eller + (plus)

a) Både rød 4 og 2 blå 
b Enten 3 rød og 5 blå eller 5 rød og 3 blå
c) - e) Se i tabellen og tæl sammen, hvor mange af de 36 udfald, der tilfredastiller betingelsen


Skriv et svar til: HJÆLP til binomialfordeling/sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.