Matematik

Differentialligninger

11. marts 2018 af Kbrondby - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg skal bestemme en differentialligning - se vedhæftet  (det er nemmere end jeg skal opskrive det) 

Spørgsmål 1 - kan det passe af den nye differentialligning bliver N'(t) = 0,015*N(t)? 

Skal de 80 katte ikke også med i funktionsudtrykket?

Vedhæftet fil: Dok2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2018 af mathon

1.
                 \small \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=0{.}015t-120

Svar #2
11. marts 2018 af Kbrondby

Hvorfor 120? 

Er det ikke funktionsudtrykket og ikke differentialligningen? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts 2018 af AMelev

Væn dig til at lægge et billede op i stedet for et Word-dokument. Det er ikke alle, der har Word.

Jeg tror, det er en skrivefejl. Hver kat spiser 2 mus pr. døgn, så antallet af mus bliver 2·80 = 160 mus mindre pr. døgn, dvs. at væksthastigheden nu er 0.015N(t) - 180.

Svar #4

Det er noteret. 

Jeg kan godt se det med 2*80 = 160 mus mindre, men hvorfor skal konstanten så være "- 180", hvis det kun er 160 mus? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. marts 2018 af AMelev

Fordi jeg er en klovn og ikke læser ordentlig korrektur. Selvfølgelig skal det være 160.
Godt, at en af os er vågen.

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. marts 2018 af mathon

1.
     \small \textup{...skal selvf\o lgelig v\ae re }
                                          \small \small \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=0{.}015t-160

\small \int \mathrm{d} N=\int \left ( 0{.}015t-160 \right )\mathrm{d} t
                                                                                                \small \textup{...ogs\aa \ GOD MORGEN fra mig}

Svar #7

Så er jeg med. 

?Tak for svar - meget fint :) 

Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.