Dansk

Hovedsætninger og bisætninger

17. marts 2018 af Madsiso - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg har indelt en af Helle Helles tekster i hoved og ledsætninger. Ifølge mine øjne har jeg gjort det rigtigt, men det er selfølgelig godt at få andre til at se fejl man ikke selv kan se. Er der derfor ikke en venlig sjæl som lige gider at tjekke det igennem, det tager højst 5-6 min

De gule er hovedsætninger

De grønne er ledsætninger


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2018 af Stygotius

Den tekst du har lavet, er faktisk fyldt med fejl.

Du skal vide at en ledsætning (bisætning) er en sætning som er et led i en anden sætning, -deraf navnet.

Hvis du er  tvivl, kan du altid bruge den såkaldte "ikke-regel". Den siger at hvis man kan indsætte ordet "ikke" FØR udsagnsleddet, er der tale om en ledsætning. Hvis man kan indsætte "ikke" EFTER udsagnsleddet, er der tale om en hovedsætning.

Jeg ved ikke hvordan man skal rette din opgave her på skærmen. Desuden er der alt for mange fejl til at den bare kan rettes. Jeg kan kun give dig et par eksempler: I linje 5 er "og hun svarer" er en hovedsætning.

I linje 14 er "spist deres laks og drukket deres champagne," hovedsætninger

I linje 18 er "han kan gøre" en relativsætning og derfor en ledsætning (med et udeladt "som").


Svar #2
17. marts 2018 af Madsiso

#1

Stygotius jeg kan godt se hvad du mener, jeg har rettet det nu ved at bruge ikke-reglen, kan du godt lige se om det er rigtigt nu? tak tak (vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. marts 2018 af Stygotius

En at-sætning er altid en ledsætnng. Det gælder også "at det burde han have tænkt på lidt tidligere," i linje 12.

Umiddelbart derefer kommer der en hovedsætning. Det kræver et punktum mellem de to.

I øvrigt har Helle Helle lavet en fejl med placeringen af "ikke" i sætningen "at det kan der ikke være tale om." i linje 5. Her har vi en ledsætning men hun har brugt en hovedsætningsordstilling, (måske for at gengive et sjusket talesprog (placeringen af "ikke").

I linje 18 står der et komma foran hovedsætningen "bagefter kan han for hendes skyld sidde og græde". Der skal stå et punktum. Hun laver dette nummer mange gange i teksten.

I linje 33 er sætningen "at for hende er der ikke noget næsten." en ledsætning.

Jeg kan ikke sidde og gennemgå hele din tekst. I øvrigt er der  noget forfærdeligt rod i nummereringen af injerne i dette tekstudsnit.

........Hvis du er interesseret og giver mig en mailadresse, kan jeg sende dig en oversigt jeg har lavet, over dansk tegnsætning.


Svar #4
17. marts 2018 af Madsiso

#3

En at-sætning er altid en ledsætnng. Det gælder også "at det burde han have tænkt på lidt tidligere," i linje 12.

Umiddelbart derefer kommer der en hovedsætning. Det kræver et punktum mellem de to.

I øvrigt har Helle Helle lavet en fejl med placeringen af "ikke" i sætningen "at det kan der ikke være tale om." i linje 5. Her har vi en ledsætning men hun har brugt en hovedsætningsordstilling, (måske for at gengive et sjusket talesprog (placeringen af "ikke").

I linje 18 står der et komma foran hovedsætningen "bagefter kan han for hendes skyld sidde og græde". Der skal stå et punktum. Hun laver dette nummer mange gange i teksten.

I linje 33 er sætningen "at for hende er der ikke noget næsten." en ledsætning.

Jeg kan ikke sidde og gennemgå hele din tekst. I øvrigt er der  noget forfærdeligt rod i nummereringen af injerne i dette tekstudsnit.

........Hvis du er interesseret og giver mig en mailadresse, kan jeg sende dig en oversigt jeg har lavet, over dansk tegnsætning.

Jo mange tak for hjælpen det ville være en kæmpe hjælp, du kan sende det til denne mail: [email protected]


Skriv et svar til: Hovedsætninger og bisætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.