Matematik
Logaritme - procentvis forskel?
Hej allesammen.
Utroligt, jeg vender tilbage til SP igen. Har jeg ikke brugt siden gymnasiet :D
Jeg er nu næsten færdig læge og sidder med et forskningsprojekt, hvor jeg mangler de sidste udregninger! Håber meget på hjælp, jeg tror det er ganske nemt, at det er et gymnasieniveau spørgsmål, men det er 10 år siden jeg blev færdig, så husker det ikke :-)
Jeg har nogen patienter som har virus i deres hudkræft, også har jeg en gruppe der ikke har virus i deres hudkræft.
For de patienter, så har jeg en medianværdi i LOGARITME for hvor mange immunceller de i gennemsnit har i deres tumorer.
Men, den forskel, er svær at forholde sig til, når det er logaritme værdi.
Så jeg vil gerne udregne den procentvise forskel på de 2 median logartime værdier, så jeg kan sige at man har f.eks. "20 % flere immunceller i sin hudkræft, hvis man har virus-forårsaget hudkræft, i forhold til hvis man hudkræft uden virus i".
Et eksempel på to tal, er en median logaritme værdi af immunceller på -0.32 for de virus-negative hudkræft prøver, hvorimod værdien er 0.41 for de virus-positive hudkræft prøver. Hvis en vil vise et konkret udregningseksempel på hvordan jeg kan fortælle om den procentvise forskel i mellem de 2 værdier, så folk der læser min artikel kan forholde sig bedre til det, så vil jeg blive UTROLIG glad
Svar #1
29. marts 2018 af StoreNord
Jeg ville tage antilog af hvert tal, og så dividere resultaterne.
Svar #2
29. marts 2018 af SuneChr
Er observationsmaterialet indtegnet i et logaritmisk -, enkelt eller dobbelt, system, og i øvrigt en ret linje kan samle observationerne omkring sig, kan man derudaf nå frem til respektive eksponential- eller potensfunktion.
Dermed slipper man af med logaritmen.
Svar #3
29. marts 2018 af YodawgYowwwwwww (Slettet)
Hej alle.
Tak for svar.
Jeg har brugt et statistik program, der hedder STATA til at omregne min 'areal af immunceller' til logaritme værdier. Storenord, når du siger antilog af hvert tal og dividere.
Kan jeg få dig til at vise det i eksempel, da jeg ikke ved hvad anti-log er.
Det er som sagt 10 år siden jeg har haft logaritmer.
mvh.
Simon
Svar #4
29. marts 2018 af StoreNord
https://planetcalc.com/1708/

Skriv et svar til: Logaritme - procentvis forskel?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.