Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Skal regneeksempler og tabeller indgå i en SRO? Matematik og samfundsfag

30. marts 2018 af lampepåbordet

Hej alle sammen.

Jeg er i gang med en SRO, der blev udskudt pga. en operation. Fagene er henholdsvis matematik og samfundsfag. Da mine lærere holder påskeferie, vil jeg helst have hjælp herinde.

Mine underspørgsmål lyder på følgende:
1. Redegør for hvordan man anvender chi-i-anden testen, og herunder for forskellen på en “goodness of fit” test og “Test for uafhængighed”
2. Undersøg, hvad der ud fra det vedlagte materiale kan udledes om indvandrernes tilknytning til det danske arbejdsmarked, uddannelse og dets betydning for dansk økonomi. Der skal indgå en x^2-test, såvel som der skal inddrages relevant samfundsfaglig teori og begreber.
3. Diskuter i forlængelse heraf forskellige holdninger til indvandring og hvordan en vellykket integration kan finde sted.  I diskussionen skal der inddrages relevant sociologisk og politisk teori

Jeg har lavet redegørelsen, hvor jeg har gennemgået chi-i-anden testen grundigt.

Mit spørgsmål lyder på:
Skal mine beregninger indgå i undersøgelsen eller skal jeg vedlægge dem som bilag? Jeg har lavet en masse fine bilag, men nogle af mine klassekammerater har tilføjet regneeksempler og tabeller i selve SRO'en. Nu er jeg blevet en smule halvforvirret, og det har stoppet mit arbejde. For skal der egentligt indgå regneeksempler og tabeller, som man selv har udregnet, i selve SRO'en, når faget matematik indgår??? Eller er det okay, at det bare er vedlagt som bilag og henvist til de allervigtigste pointer f.eks. om p-værdien overholder signifikantsniveauet, procentfordeling, generelt vigtige forskelle mv.
Jeg har lavet rigtigt mange beregninger, men tabeller og billeder tælles ikke med i min opgave, så vidt jeg ved. Tekstmæssigt vil det nok fylde rigeligt alligevel.

MVH. Stine
PS. Jeg er ikke helt klar over, om det er basal viden, men det har forvirret min knold grundigt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2018 af Anders521

Det er op til dig om du vil indkludere regneeksempler i din SRO eller tilføje dem som bilag. Personlig mener jeg at hvis du har redegjort for brugen af chi-i-anden testen grundig og forståelig for din læser så burde regne-eksempler ikke være nødvendige i din SRO, men mindre du tror at de kan bidrage med at øge din læsers forståelse af testen. 


Skriv et svar til: Skal regneeksempler og tabeller indgå i en SRO? Matematik og samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.