Dansk

Essay - Selfiegenerationen

15. april 2018 af Raqippo - Niveau: 8. klasse

Nogle som er gavmilde og læse mit Essay om selfiegenerationen? Den skal afleveres i aften. Vil meget gerne have en karakter på den, hvis det er muligt.

PS. mangler at afrunde den, har i nogle gode foreslag til hvordan jeg skal slutte mit Essay?

Bling.. lyder det. Så kom der en snap mere. Du åbner snappen, og ser at din bedste veninde har sendt et selfie af dig og hende fra i går aftes. Men hvad er et selfie overhovedet, og hvordan har det ændret os som mennesker de seneste år?

Ordet selfie fik sit helt store gennembrud i 2013, men vidste man overhovedet hvad selfie var for femogtyve år siden? Dengang havde man jo ikke mobiler som man tog selfies/billeder med. Dengang var det et gammeldags kamera. Mon man egenligt tog selfies dengang? Det er lidt sjovt at tænke på at vores generation er blevet så anderledes på de seneste tyve år. Jeg gad egentlig gerne vide hvordan de ældre havde det dengang og så nu. Ja, for jeg blev jo født i denne sociale medie verden, smækket med en ipad i hånden, og tv’et kørende på fuld skrald i baggrunden, hvor det hele handler om facebook, snapchat og instagram. Det er faktisk lidt skræmmende at verden er blevet sådan som den er. At man ikke kan gå udenfor i mindre end 2-3 minutter, før man ser nogle folks hoveder helt fordybet i deres firkantet skærm. Jeg har aldrig selv været typen som tager mange selfies og deler det med omverdenen. Jeg har selv mange venner som gør det, og jeg har da selvfølgelig også gjort det et par gange, hvis jeg nu lige skulle have et nyt profilbillede på facebook eller instagram, men er ikke den helt store fan af det.

Min søskende gør det meget, dog er de piger. Gør det egentlige forskel om man er dreng eller pige? Piger plejer jo altid at gå op i sig selv mere end drengene gør. For drengene handler det mest om, at håret bare skal sidde ordentligt, og så lige have noget moderne tøj på. For piger er der nok flere ting som spiller ind. Håret skal sidde på den pæneste måde, du skal have det pæneste og nyeste tøj man lige har købt, og så skal makeuppen også lige sidde, selvom det kan tage op til flere timer. Jeg forstår ikke helt hvorfor piger går så meget op i hvordan de optræder på de sociale medier. Altså, du må da gerne se godt ud og gøre dig ekstra lækker, men det behøver da ikke at tage flere timer.

Men hvad bliver man drevet af? Hvad er grunden til at vi bruger flere timer på at tage det perfekte selfie. Er det responsen på dit billede, altså, alle de likes og kommentare som du får, hvor der står hvor lækker og fantastisk du er. Jeg har da også selv lagt nogle gode billeder op på min instagram væg af mig selv, hvor jeg fik mange likes og nogle gode kommentare, og jov, jeg blev da nok også lidt motiveret af det, og jeg havde også lysten til at tage flere billeder af mig selv, fordi jeg bare ville have flere likes, men det døde hurtigt for mig, fordi jeg fulgte nogle andre på min instagram, som fik mange tusind flere likes end jeg gjorde. For et par år siden, da jeg sad og så fodbold inde på mit værelse, hvor den italienske legende Francesco Totti scorede et fantastisk mål, som endte med at afgøre en vigtig kamp mellem Roma og Lazio. Der tog han som jubelscene sin smartphone fra træneren og tog et selfie udover stadionet, med alle de jublende fans og resten af spillerne. Efter kampen, lagde han billedet op på de sociale medier, så alle kunne se det.  De sociale medier har nok også en stor indflydelse på, at selfies er blevet så populære som de nu er i min generation. Det er meget sjældent, at jeg møder et menneske, som ikke har prøvet at tage selfie.Det eneste menneske jeg nok kender, som nok ikke ville vide, hvad et selfie var, hvis jeg spurgte, er nok min farfar, som stadig har den gamle stationære telefon stående på et lille bor i stuen.

Hvis man nu lige gik nogle generationer tilbage, så kan jeg godt tænke over, hvorfor det lige er min generation som bliver kaldt “Selfie generationen”,jeg mener, at de lige så godt kunne have fået dette navn, men problemet bare har været, at de ikke har haft mulighederne/teknologien til det. Det kunne også tænkes at selfies har været brugt længe før den nuværende “selfie generation”. For der har jo været mange forskellige måder at tage billeder af sig selv på, men hvornår ændrer vi så måden at fotografere os selv på? Altså noget jeg ved, som min generation har taget til sig, er det med at man gerne vil have andre til at lægge mærke til en, men har det egentligt ikke altid været sådan? Det er jo ikke ligefrem nyt, det med at man gerne vil have andre til at se en.

Men tager selfie generationen nogle gange overhånd? Jeg mener selv at selfie generationen har taget lidt overhånd når det kommer til nøgenbilleder. Alle ved at der er mange nøgenbilleder som bliver sendt rundt i blandt os menneske i vores generation.

Det har været et stort problem for os teenaager, og det er også derfor at skolen træder i kræft, og fortæller os hvad der er det rigtige at gøre, hvis vi står i sådan en situation.

For jeg ved godt at at det er populært blandt piger på min aldersgruppe at tage nøgenbilleder.De ved måske ikke hvad konsekvenserne er, når de så sender sådan et intimt billede, for drengene bliver jo hurtigt fristet til lige at tage et screenshot, og hvis de ikke vil have at pigen ved at de har taget et screenshot af det, så tager vi drenge da bare ipad'en frem. Nettet er nok et af de største ting og det vigtigste sted for os teenager.

Så det billede som pigen har sendt til drengen, som drengen måske sendte videre til en andre, kunne måske godt ende på internettet, hvor hvert et menneske har adgang.

Men jeg tror selv, at grunden til at piger tager de her nøgenbilleder og sender dem vidre (videre)er igen på grund af, at de vil iscenesætte sig selv.

pigerne kan f.eks. tage billederne fra en bestemt vinkel, så de måske får større eller flotte bryster. Når drengene så ser det i virkeligheden, er de slet ikke lige så “flotte” som de var på billedet.

Men er vi mennesker blevet mere dovne. Er vi blevet mere egoitiske, når vi tager så mange selfies som skal være helt fejlfrit. og bliver det overhovedet bedre i fremtiden, når vi aktuelt kommer længere med teknologien. Det ser ihvertfald ikke såen ud når man kigger tilbage lige nu. Så hvad kan vi gøre, for at det ikke bliver værre end det allerede er. Skal vi cutte alt teknologi, eller vil det være for urealistisk.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2018 af mina1o

at afrunde med et spørgsmål er altid den rette løsning


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. november 2018 af Soeffi

#0...Ordet selfie fik sit helt store gennembrud i 2013... Her er grunden:


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2022 af dinmor123567

4 tal


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. marts 2022 af Stygotius

Det er dog et helt forrygende og hæsblæsende tempo du skriver i. Du skal nok også sørge for at din dårlige stavning og dine forkludrede sætninger bliver en hel  del bedre, og så i øvrigt holde dig fra "smarte" danglish ord. . Jeg vil bedømme din stil til allerhøjst en 7-tal. Du skal nok heller ikke skrive "grunden er på grund af".

At  Francesco Totti "tog en selfiebillede ud over stadion" er bare noget vrøvl. Som navnet siger, er et "selfie" et billede som fotografen selv ("self") optræder på.     

I øvrigt: Hvad mener du med "en snap


Skriv et svar til: Essay - Selfiegenerationen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.