Matematik

Potensvækst

29. april 2018 af matematiksupplering (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal tale om væksthastighed og monotoniforhold for en potensfunktion.

Jeg er klar over, at f er voksende, når a>0, aftagende, når a<0 og konstant, når a = 0.

Men er det rigtigt, at der ikke er nogen ekstrema? Altså at funktionen altid er monotont aftagende eller monotont voksende? Og hvis det er er rigtigt - kan væksthastigheden så godt være svingende, selvom den hele tiden bevæger sig mod det samme?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2018 af Mathias7878

Den er konstant, når a = 1.

Og ja en potensfunktion har ikke ekstremum.

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2018 af peter lind

Er det ikke en potentialfunktion. For potensfunktionen f(x) = b*xa  f'(x) = b*a*xa-1>0. for potentialfunktionen f(x)=b*ax  f'(x) = b*ln(a)*ax.  f'(x)> 0 for a> 1, <0 for a > 1 Nej i ingen af tilfældende er væksthastigheden svingende.

Man vil ikke kalde funktionerne for a=0 for potens eller potentialfunktion

Svar #3
29. april 2018 af matematiksupplering (Slettet)

# 1 Det forstår jeg ikke, hvorfor det er. Når a = 1 er det vel bare en ret linje m hældning b?

#2 Tror jeg bliver lidt forvirret, når du skriver potentialfunktionen - det er ikke noget, vi er blevet undervist i - kun potensfunktioner. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. april 2018 af ringstedLC

#1 er en ups, a = 0 giver en konstant.

Men har du aldrig fundet ekstremum af en parabel og lavet monotoniforhold? Se tegning:

Svar #5
29. april 2018 af matematiksupplering (Slettet)

Tak #1. Jo, det har jeg. Jeg er med på, hvordan man laver monotoniforhold. Men for en potensfunktion er både definitionsmængden og værdimængden jo kun defineret for værdier over 1. Så derfor tænker jeg, at f'(x) = 0 ikke kan løses, fordi disse værdier ikke er defineret på funktionen. Og at det er derfor den ikke har nogen ekstremum?

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. april 2018 af ringstedLC

#5: Helt uenig!

Følgende refererer til ovenstående:

\begin{align*} Dm_{\left(f_0\right)}&= [-\infty ,0[\;\vee \;]0,\infty]\;,\;a\leq -1\\ Dm_{\left(f_1\right)}&= ]0 ,\infty ]\;,\;-1<a<0\\ Dm_{\left(f_2\right)}&= [0 ,\infty ]\;,\;0<a<1\\ Dm_{\left(f_3\right)}&= [ -\infty ,\infty ]\;,\;a\geq 1\\\;\\ Vm_{\left(f_0\right)}&= [-\infty ,0[\;\vee \;]0,\infty]\;,\;a\leq -1\wedge b>0\\ Vm_{\left(f_1\right)}&= ]0 ,\infty ]\;,\;-1<a<0\wedge b>0\\ Vm_{\left(f_2\right)}&= [0 ,\infty ]\;,\;0<a<1\wedge b>0\\ Vm_{\left(f_3\right)}&= [0 ,\infty ]\;,\;a\geq 1\wedge b>0 \end{align}

Svar #7
30. april 2018 af matematiksupplering (Slettet)

Men er vi ikke enige om, at i en potensfunktion kan a være alle relle tal, men x og b skal være positive - og derfor er funktionsværdierne altid positive - vil altid ligge i 1. kvadrant. Det har vi i hvert fået at vide.

Og derfor forstår jeg bare ikke, hvordan, der kan være nogle x.værdier og y-værdier, der er negative eller 0, når det er blevet defineret for en potensfunktion, at de altid vil være positive?

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. april 2018 af ringstedLC

a, ja, - bortset fra 1 og 0 i flg. det tidligere. Resten, nej! Hvis b er negativ spejles graferne i x-aksen. Hvis a er et lige tal og altså et heltal, spejles den del af grafen, der ligger i 1. kvadrant om y-aksen.

Du har nok fået at vide, at hvis x og b er positive, ligger funktionsværdierne i 1. kvadrant uanset værdien af a.

Skriv et svar til: Potensvækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.