Dansk

Tegnsætning! :)

30. april 2018 af ThatGuy5544 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået til opgave at skrive 10-20 linjer omkring min transition fra folkeskolen til gymnasiet. Dog skal det have perfekt tegnsætning, hvilket virkeligt er min svage side og har bare aldrig virkelig været god til sådan noget, så valgte at spørge jer om noget hjælp! :).

Her er teksten jeg har skrevet: 

Transitionen mellem folkeskolelivet og gymnasielivet har ikke været nogen let transition for mig. Jeg har haft adskillige besværligheder så som at miste en ret stor portion af min fritid grundet mængden af opgaver der er steget markant. Derudover har jeg haft problemer med min første prioritet af gymnasium hvor jeg fandt ud af at det alligevel ikke var det gymnasium jeg ville og derfor skiftede. I mit forrige gymnasium var niveauet virkelig højt, så højt at en som jeg (en som værdsetter at have noget fritid) begyndte med ikke kunne følge med hvilket ultimativt førte til at jeg skiftede til et gymnasium som jeg havde, fra mine venner af, hørt skulle være noget lettere og rent faktisk lod eleverne have noget fritid. Derudover har mennesker jeg har mødt været virkelig nydelige og har fået en masse nye venner, men hvad er venner uden nogen fritid?

Håber I kan hjælpe :).


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2018 af WonderWoman

Transitionen mellem folkeskolelivet og gymnasielivet har ikke været nogen let transition for mig. Jeg har haft adskillige besværligheder så som at miste en ret stor portion af min fritid grundet mængden af opgaver, der er steget markant. Derudover har jeg haft problemer med min første prioritet af gymnasium, hvor jeg fandt ud af, at det alligevel ikke var det gymnasium jeg ville og derfor skiftede. I mit forrige gymnasium var niveauet virkelig højt, så højt at en som jeg (en som værdsetter at have noget fritid) begyndte med ikke kunne følge med, hvilket ultimativt førte til, at jeg skiftede til et gymnasium, som jeg havde fra mine venner af hørt, skulle være noget lettere og rent faktisk lod eleverne have noget fritid. Derudover har mennesker jeg har mødt været virkelig nydelige og har fået en masse nye venner, men hvad er venner uden nogen fritid?


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2018 af WonderWoman

Jeg har sat en masse kommaer ind, og jeg er rimelig sikker på, at det er rigtigt. c:

Husk komma foran hv-ord og foran at, når der IKKE er et udsagnsord foran. Husk også komma foran som og der, når de kan byttes om.

Tak på forhånd.


Svar #3
30. april 2018 af ThatGuy5544

Tak skal du have!


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2018 af Stygotius

ad #0

Du må gøre op med dig selv om  du vil bruge startkomma eller ikke   -før man kan hjælpe dig.

Sproget i #0 er ikke ligefrem normaldansk og vil ikke bringe dig langt i gymnasiet.

De råd der gives i #2, er ret vanvittige og vildledende og bør ikke følges.

Desuden er det en mærkelig holdning til gymnasiearbejdet der udtrykkes  af "ThatGuy 5544". Havde du troet at gymnasiet bare var fester og ikke seriøst arbejde for at lære noget?


Svar #5
01. maj 2018 af ThatGuy5544

Tak for den "konstruktive" feedback :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Hej ThatGuy 5544

Jeg lærer dansk, og kommaøvelserne her på Studieportalen, på Dansk Sprognævn og på Sproget.dk har hjulpet mig meget. De kan måske også være nyttige for dig:

https://www.studieportalen.dk/Tests?category=3

https://dsn.dk/retskrivning/grammatik-og-komma-1

http://sproget.dk/leg-og-ler/quizzer-og-ovelser/komma

Og ja, det vil koste en smule af din fritid. ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2018 af Stygotius

"ThatGuy 5544"

Hvis du er interesseret, mailer jeg dig gerne min oversigt over dansk  tegnsætning med alt hvad du behøver at vide.


Svar #8
01. maj 2018 af ThatGuy5544

Meget gerne tak, vil gerne forbedre mig :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. maj 2018 af Stygotius

OK, men så må du give mig din mailadresse


Skriv et svar til: Tegnsætning! :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.