Matematik
monotoniforhold
Hejsa :)
hvordan besvarer jeg sidste del af spørgsmålet ?
tak for hjælpen <3
Svar #1
21. maj 2018 af JulieW99
Du må have nogle noter til monotoniforhold og differentialkvotienter. Får du styr på hvad det er, burde spørgsmålet være lige til at besvare :)
Vh Julie
Svar #2
21. maj 2018 af peter lind
f'(x) > 0 => f(x) monoton voksende
f'(x) < 0 => f(x) mototon aftagende
Svar #3
21. maj 2018 af AMelev

Lineære f '(x) = a:
a > 0 f er voks. (f '(x) > 0)
a < 0: f er aft. (f '(x)< 0)
a = 0: f er konstant (f '(x) = 0)
Eksponentielle f '(x) = ln(a)·ax, a >0, a ≠ 1
o < a <1: ln(a) < 0 og ax > 0 ⇒ f '(x) < 0 ⇒ f er aft.
a > 1: ln(a) > 0 og ax > 0 ⇒ f '(x) > 0 ⇒ f er voks.
Svar #4
21. maj 2018 af Becky4 (Slettet)
i forhold til spørgsmålet er den eksponentielle funktion diff. ln(a)^ax og den lineær funktion bare a. Hvordan bestemmer jeg monotoniforholdene ud fra dette ? Eller spurgt på en anden måde, hvordan kan jeg gøre det relevant i forhold til den diff. eksponentiel funktion og den lineær sammenhæng.
Svar #6
21. maj 2018 af Becky4 (Slettet)
#3 må jeg også spørge dig hvad der helt præcist menes med "betydningen af diff.kvotienten". Er det bare at tangentens hældning ligger i samme retning som linjen?
Svar #8
22. maj 2018 af AMelev
#6Er det bare at tangentens hældning ligger i samme retning som linjen?
Den formulering er lidt noget vrøvl, men jeg tror du mener det rigtigt. Grafen for en lineær funktion har sig selv som tangent i alle punkter. Det gælder ingen andre funktioner.
Betydningen af diff.kvortienten kan være tangenthældningen, væksthastigheden eller betydningen i forhold til monotoniforhold (3 ting af samme skuffe, men med lidt forskellig tolkning).
Gav det mening?
Skriv et svar til: monotoniforhold
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.