Studievalg og videregående studie

Karakterer på forsikringsmatematik og matematik-økonomi

23. maj 2018 af Eepix (Slettet)

Hej Studieportalen,

Ville spørge om, hvorvidt karakterer var vigtige på forsikringsmatematik og matematik-økonomi i forhold til fremtidig karriere? 

Derudover ville jeg også spørge, hvorvidt det er alt for svært matematik, man lærer (lidt usikker om jeg kan klare den matematik, der er på de to studier? Havde matematik A (HTX) og fik 12/12 i årskarakter, men til eksamen fik jeg 02 (skriflig) og 04 (mundligt). Derudover vil jeg spørge om jeg er i en stor ulempe, hvis jeg er i gang med et sabbatår (blev færdig i 2017, men søger ind i år) (har ikke haft matematik siden 2017)?

Tak på forhånd :D

KH


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2018 af guzbak

Har vist svaret på dit andet indlæg omkring dette.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2018 af Mathian

Du har mange af de her typer indlæg hvor du udtrykker usikkerhed på dig selv. Vil du have et direkte svar fra min side af, findes svaghed ikke, kun dovenskab. Er du villig til super hårdt arbejde, kan du komme igennem det meste, og få topkarakterer i fag du har været doven i på gymnasiet. Søger du genveje, og lærernes barmhjertighed, forbliver du på herrens mark i al evighed.  Vi lever i et samfund hvor hjælp findes stort set over alt, studieportalen med deres super godhjertet mennesker har været alt for mig i matematik, som jeg har store traumatiske oplevelser med. En ekstra indsats gør det. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2018 af Mathian

Du har ikke haft matematik siden 2017? Hvad holder dig tilbage i at have det over sommeren? Du har maj, juni, juli, august, 4 måneder?????? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2018 af Mathian

og jo, karakterer er altafgørende. Hvorfor give dem, når de ikke betyder noget?? Når du kommer ud på arbejdspladsen søger de indblik i din forståelse, viden, arbejdsindsats, alt sammen der kommer til udtryk via dit karakterblad


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2018 af guzbak

Karakterer betyder ikke noget på alle uddannelser. Eksempelvis betyder vores karakterer nærmest ingen ting på medicin, ift. hvis du kommer og har en masse erfaring med forskning eller lignende.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. maj 2018 af Mathian

hvorfor give dem?


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. maj 2018 af guzbak

Der findes også eksaminer på universitetet hvor det bare er en bestået/ikke bestået eksamen. Alt kan ikke gøres op med karakterer. I hvert fald ikke på alle uddannelser.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. maj 2018 af Mathian

Det er jeg enig i.  Det tror jeg heller ingen vil bestride. Men arbejdsgiverne går heller ikke til karakterbladet med den overbevisning om, at de vil få alt af vide, men derimod med interesseren om et indblik i pågældendes forståelse, viden og stræben. 

Lige nøjagtig, der findes andre vurderingskriterier, fordi forventningerne til elevernes kunnen er forskellig. Når man så giver karakterer, er det fordi de opfylder andre typer af forventninger, med andre ord de tjener et bestemt formål. Men I forsøger at gøre dem formålsløse og ubetydelige, hvad jeg ikke forstår. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. maj 2018 af Mathian

Jeg synes bare ikke det er en indstilling at have, det demotivere dem som stræber, og tilfredstiller dem der ligger på bunden. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. maj 2018 af guzbak

Der er ikke nogen der prøver at demotivere dem der stræber eller tilfredsstille dem i bunden. Personen er slet ikke startet på studiet og du begynder at fyre alt muligt af med at karakterer er altafgørende og at alle kigger på dine karakterer. Det er en forkert påstand at komme med. Går du selv på studiet? Er du selv en arbejdsgiver? 

Det er forskelligt fra studie til studie hvad kulturen er. Som sagt læser jeg selv medicin og vi skal som læger ikke ud og blotte vores karakterblad, vi får et arbejde tilbudt, når vi er færdige og kommer direkte ud. Men alligevel får vi karakterer, nok fordi det er en gammel tradition, og sådan har man altid gjort det. Derimod kan fx jurastuderende have meget konkurrence, hvor karakterer spiller en stor rolle. Det jeg prøver at sige er, at alt ikke kan gøres op med karakterer. I gymnasiet betyder karakterer meget hvis du vil ind gennem kvote 1, men det er ikke så firkantet når du kommer ud i den virkelige verden. Der kan det være at en arbejdsgiver sætter mere pris på at du har været projektleder i Ghana end at du har fået 02 eller 12 i videnskabsteori.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Guzbak, kræver det ikke normalt gode karakterer ift. forskning? 


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. maj 2018 af guzbak

#11

Hvis vi skal tilbage til topic, så ville jeg mene at det er et hårdt studie, da jeg fra egne venner ved, at det kræver at højt matematisk niveau at gennemføre studiet. Som sagt kender jeg flere der faktisk er blevet smidt ud, fordi de har dumpet mere end de 3 gange man har til eksamen.

Dog vil jeg ikke mene at man behøver at få 12-taller hele vejen igennem, for at en arbejdsgiver overvejer om de vil ansætte en færdiguddannet aktuar. Derimod bliver de revet væk, fordi der netop færdiguddannes så få om året samtidigt med at man kun kan læse forsikringsmatematik på Københavns Univeritet i hele Danmark. Hvis de ikke var eftertragtede, ville de heller ikke have en startløn på min. 40.000 :-)

Til gengæld kræver det et højt snit at komme ind på selve studiet via kvote 1. 

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

#11 relaterer sig til medicin og ikke forsikringsmatematik. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
25. maj 2018 af guzbak

Sorry læste "forsikring" og ikke forskning.
Der er rige muligheder for at være med i forskningsprojekter på medicin. Du kan endda deltage i "forsker dating" arrangementer og netværke på den måde.

Jeg tror bare de er glade for at en medicinstuderende gider tage et halvt til et helt år ud af sit studie og være med i projektet. Det kommer selvfølgelig an på hvor mange interesserede de har og hvilket projekt det drejer sig om. Men det at kunne blive ansat til at være med i et forskningsprojekt er ikke svært, selvom der står 02 flere steder på dit bevis. Selvfølgelig pynter 12-taller da, men man ekskluderes ikke fra at blive ansat af den grund.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Mange tak for svar. 

Det er helt klart et spændende område, det forskning der. Jeg har godt lagt mærke til "forsker dating", så der er nok rig mulighed, hvis man ønsker det. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. maj 2018 af guzbak

Ja, helt sikkert. Min veninde havde i hvert fald 3-4 tilbud efter at have været med en eftermiddag. Så det er der helt sikkert:)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #17
25. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Super fedt! Det bliver spændende at dykke ned i på et tidspunkt i uddannelsen. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. maj 2018 af Mathian

Hmm, hvor har jeg sagt at "alle kigger på ens karakterer" . Og jo mener, at karakterer er altafgørende. Min kæreste studerer medicin, og hun fortalte mig, at det er ikke alle speciale du bare kan komme ind i, nogle kræver yderst meget, hvor karakerer spiller en rolle. Så, selv indenfor medicin betyder karakterer noget, og det gør de i alle studier og arbejdspladser. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
27. maj 2018 af Mathian

Og jo, når man hævder at karakterer ikke betyder noget, så hvorfor arbejde for at få dem gode? Det er ret demotiverende, ikke en vejleder jeg ville have ihvertfald. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
27. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

#18 så vidt jeg ved bliver sådan noget ofte afgjort ift. relevant forskning og ofte også om man har en PhD ved de mest populære specialer. Jeg fik fortalt af en ledende overlæge, der er med til de samtaler, at karakterer ikke har den store betydning. 

#19 Jeg synes ikke, det er spor demotiverende, faktisk er det mere motiverende. Det er også meget mere behageligt at se sine medstuderende som med medspillere fremfor modspillere. Man behøves jo ikke kun gå efter høje karakterer for at behage andre (som en arbejdsgiver), men også for at behage en selv. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.