Dansk

Absurditet?

24. maj 2018 af Cavalia - Niveau: A-niveau

Jeg skal kunne kende begrebet "Absurditet" indenfor hele det med "eksistentialismen". Jeg mangler lidt en pædagoisk kort forklaring på hvad det er, jeg synes googles svar er lidt kompliceret og svære at forstå.

Nogen hjælp?

- Og hvis i vil, må i meget gerne også give pædagosik forklaring på "Essens" og "Eksistens" indefor samme emne ;)


Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2018 af Mathian

eksistentialisme: en filosofisk retning, som dyrker verdenens tomhed og meningsløshed. "Absurditet" er bare et andet begreb for meningsløshed. Verden er grundlæggende tom, ingen Gud, ingen overordnet sandhed, og videnskaben, som  intet andet end en anden måde at udtale sig om verdenen, som religionen.  Der findes ingen "essens", dvs noget fast og uforanderligt, altså universelle ideer der igennem hele historien har fortalt noget reelt levede verdenen, vores forståelse af verdenen er flydende og ændre sig hele siden . Tænk essens som en kerne, og der findes ingen "idemæssig kerne", alle ideer flyder, er flygtige. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2018 af Mathian

det handler ikke om at leve i ideernes verdenen, men i selve eksistensen, i selve tilværelsen som vi direkte oplever den. "eksistens". 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2018 af Mathian

reellt om den levede verden*


Skriv et svar til: Absurditet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.