Studievalg og videregående studie

Kan man have en familie som læge??

26. maj 2018 af Nesdam1 (Slettet)
Hej :D

Jeg går med to drømme, jeg på nuværende tidspunkt ikke føler passer sammen.
Jeg ønsker brændende at blive læge, men samtidigt vil jeg også gerne have en familie og børn.

Så mit spørgsmål lyder på:

Kan man godt være en god mor, og samtidig læge, og kender I evt nogle der er mor og læge??

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2018 af Dulugtergrimt

Sagtens. Så er det sgu heller ikke værre at være læge. Jeg arbejder sammen med flere mødre, der fint får det til at hænge sammen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2018 af Sveppalyf

En læges arbejdsdag er vel ikke længere end andre menneskers arbejdsdag, så det kan vel sagtens lade sig gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2018 af Justitia

NEJ UHA DET KAN IKKE LADE SIG GØRE!


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2018 af guzbak

Trådstarter har et spørgsmål, som er ret relevant, der er ingen grund til at gøre grin med det.

#0 - jeg kan godt forstå din tvivl og det er helt klart relevant. Dengang jeg selv skulle til at starte på studiet, vejledte en (kvindelig) overlæge mig, og fortalte mig at jeg skulle vide, at det er et hårdt arbejde, særligt for kvinder, eftersom man kan forvente lange dage og at man fx på hospitaler også kommer til at tage aften/weekend/nattearbejde. Så det var noget hun synes jeg skulle overveje, hvis jeg selv ville være mor engang.

Med det sagt, så er der rigtig mange kvinder der læser medicin og mange af dem bliver gravide på studiet eller lige efter studiet. Det kan sagtens lade sig gøre, men man skal ikke forvente at være hjemme hos sine børn alle dage i ugen efter de fx er kommet hjem fra skole. Det kan sagtens gå, og man skal nok få det til at passe ind i hverdagen. Hvis man dog ikke synes at det er særligt sjovt med aften og nattearbejde, så kan man jo overveje at blive praktiserende læge i stedet, hvor tiderne ligner meget andre erhverv uden for sundhedsvæsenet.

Det skal helt sikkert ikke være dét, som holder dig tilbage fra dit drømmestudie.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. maj 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kender flere ægtepar, hvor begge er læger, og de har børn. Derudover kender jeg 3 kvindelige læger, hvoraf 2 har mand og børn. Den tredie er endnu ikke nået der til, men det kommer nok.

Der er en tendens til, at man betragter kombinationen af familie og arbejde som et problem for kvinder, men ikke for mænd. Det har i hele min voksentilværelse forekommet mig gammeldags. Min kone og jeg er begge civilingeniører og har valgt, at være lige om familielivet. Da min kone vendte tilbage til arbejdet efter fødslen, gik jeg på orlog.

Når du skal til at stifte familie, skal du se bort fra vanetænkningen og sætte børnenes fader til at tage sin del af pasningen. Sutteflasken er opfundet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. maj 2018 af dannysannem

#5

Jeg kender flere ægtepar, hvor begge er læger, og de har børn. Derudover kender jeg 3 kvindelige læger, hvoraf 2 har mand og børn. Den tredie er endnu ikke nået der til, men det kommer nok.

Der er en tendens til, at man betragter kombinationen af familie og arbejde som et problem for kvinder, men ikke for mænd. Det har i hele min voksentilværelse forekommet mig gammeldags. Min kone og jeg er begge civilingeniører og har valgt, at være lige om familielivet. Da min kone vendte tilbage til arbejdet efter fødslen, gik jeg på orlog.

Når du skal til at stifte familie, skal du se bort fra vanetænkningen og sætte børnenes fader til at tage sin del af pasningen. Sutteflasken er opfundet.

Det er simpelthen sådan et godt svar.

Du kan jo forsøge at vælge mand ud fra #5's indlæg :-)

Og jeg kan tilføje at jeg er far til tre og har maxet ud med barsels- og forældreorlov med dem alle tre. Det er SÅ fedt og alle mænd burde unde sig selv den oplevelse - og kvinder burde unde dem selv den oplevelse at slippe børnene fra i armene på deres fædre, hvilket der er en stor frihed i.

Det vigtigste er at du og din kommende familie er lykkelig, og at du er i stand til at sadle om, hvis verden på et tidspunkt byder på noget uforudset og kalder på forandring.


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. maj 2018 af MathematicallyIncorrect

Fuldkommen irrelevant og latterlig indlæg...

Skriv et svar til: Kan man have en familie som læge??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.