Dansk
Hjælp
Hvad betyder: "..at der ikke var flere veste, end hun selv kunne overkomme."? og hvad er en anarkist og en syndikalist?
K.
Svar #1
03. juni 2018 af NielsThoegersen
Det kan svært at svare på, hvad det pågældende citat præcist betyder, fordi du har taget det ud af kontekst. Det er her, hvor du skal ind og analysere på citatet, finde ud af, hvad der menes med det, fordi det er ikke umiddelbart "et gammelkendt ordsprog", hvis det er det, som du mener. :)
En anarkist er modstander af alle former for kontrol, styring og generel magt.
En syndikalist var tilhænger af syndikalismen, som var en retning indenfor arbejderbevægelsen, hvor man lagde vægt på at arbejderklassens kamp skulle foregå via fagforeningerne og ved direkte aktioner og ikke via parlamentarisk arbejde. Syndikalimen er dog ikke specielt fremtrædende mere – det var den ved i 1900-1930'erne.
Svar #2
03. juni 2018 af KiwiK (Slettet)
Citatet er følgende: "På mors spørgsmål om hun ikke kunne få sådant arbejde, blev der svaret, at der ikke var flere veste, end hun selv kunne overkomme." Netop dette citat forstår jeg ikke
Men tak for besvarelsen af hvad en anarkist og en syndikalist er.
K.
Svar #3
06. juni 2018 af NielsThoegersen
Ja, det kan jeg godt se – jeg kan heller ikke lige se den bagvedliggende mening med citaten. Lige netop det, at man ikke kan, kan dog være spændende i en senere analyse samt fortolkning. ;)
Skriv et svar til: Hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.