Dansk

Kristendoms eksamen

05. juni 2018 af Mikkelslund7 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal undersøge hvordan kristendommen og videnskaben forstår jordens skabelse og det er til i morgen kl 12:10 jeg skal op til eksamen så har meget travlt, nogle der kunne sige hvad jeg skal forbedre og eventuelt tilføje noget. Nedeunder er hvad jeg har tænkt mig at snakke om, men mangler stadig en del da jeg skal snakke i 15 min. Tak på forhånd

Problemformulering:
Vi ønsker at undersøge, hvordan kristendommen forstår jordens skabelse og hvordan mennesket opstod. Dernæst vil vi undersøge, hvordan videnskaben forklare jordens skabelse gennem Big Bang og menneskets opståen

Kristendommens syn

I beygyndelsen - skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene. Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys. Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første dag.

Videnskabens syn

Supernova - Jorden blev dannet for ca. 4,5 milliarder år siden af en masse gas og støv fra en tidligere stjerne som eksploderede i en supernova. Efterfølgende har jorden så udviklet sig som vi kender den i dag. Dog lyder en teori på, at vandet faktisk stammer fra et andet sted fra i universet. Jorden fik det formentlig af en komet.

Tiden som vi forstår den - Tiden, som vi forstår den i dag, eksisterede ikke før Big Bang. Naturvidenskabens bedste forklaring på universets opståen og udvikling er, at det blev dannet ved en slags eksplosion som vi kalder Big Bang for 13,7 milliarder år siden.

Mange forestiller sig - Mange forestiller sig, at Big Bang fandt sted i ét punkt, men det vil være mere korrekt at sige, at det var i hele rummet, at der skete en eksplosion.

Lige efter big bang - Lige efter Big Bang var der i rummet hovedsageligt et kvark-gluon-plasma, lidt andre eksotiske partikler samt elektromagnetisk stråling, samtidig med at temperaturen var utrolig høj

Et par minutter efter big bang - Et par minutter efter Big Bang var temperaturen faldet så meget, at protoner og neutroner kunne bindes til hinanden, hvorved de første heliumkerner samt et par andre lette atomkerner blev dannet.

Skriv et svar til: Kristendoms eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.