Eksamensforberedelse

eksamenangst for alle mundtligt eksamen?

14. juni 2018 af Enelam100 - Niveau: C-niveau

Hej alle, 

Jeg kan ikke gå til mundtlige eksamer pga. af sindssyg angst om er kommet gennem de sidste års tid. Nogen der ved eller har kendskab til om man et eller andet sted kan tage ens hf eksammer skriftligt i alle fag. Jeg kan godt gå op til en eksammen hvis det er skriftligt, det kan jeg lige håndtere, men ikke mundtligt. Jeg tænkte om der måske der en slags skole eller en noget, hvor man kunne gå op skriftligt i stedet for mundtligt. Håber det er muligt, da jeg ellers ikke tror jeg får en hf. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2018 af Smut1

Det har jeg aldrig hørt om, men bare fordi du ikke får dine eksamener i år, betyder det jo ikke, at alt dit arbejde på hf er spildt: Du kan sagtens tage eksamenerne næste år, og da du allerede kan pensum, kan du jo bruge året som et sabbatår.  Men sørg for at få professionel hjælp til din angst, og arbejd mest muligt med den i løbet af året, således at du kan prøve at tage dine eksamener næste år.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2018 af NielsThoegersen

Jeg bakker #1 op her. 

Søg hjælp, f.eks. hos en psykolog. Det kan godt være, at du måske kan tage en HF et eller andet sted, hvor det kun er skriftligt, men faktum er desværre, at det, at kunne præsentere mundtlig, højst sandsynligt kommer til at være noget, som du skal kunne i større eller mindre grad på arbejdsmarkedet og generelt set i dit senere liv. :) Se det heller i øjnene end at prøve at gemme væk for altid. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2018 af mortenjura123

Hej Enelam100.

Det er en skam, at du er eksamensangst, men du må huske på, at du langt fra er den eneste med det problem. Nogle gange kan den realisation hjælpe på problemet :)

Du har mulighed for at anmode om, at prøven i stedet sker skriftligt, jf. eksamensbekendtgørelsens §19: "Institutionen træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau."

Der skal dog formentlig en del til, før det tillades.

Som ovenfor anført er det en god idé at søge hjælp ved en psykolog. Der findes desuden forskellige apps, hvis formål er at reducere eksamensangst. Nogle af disse er "Eksamenshjælp", "Hold" og "Studievaner". De sidste nævner jeg, fordi det ofte kan give en del ro at være velforberedt (uden i øvrigt at kende til dine forhold).

Mvh. Morten


Skriv et svar til: eksamenangst for alle mundtligt eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.