Kemi

Afstemmning af Redoxreaktion

14. juni 2018 af orangespark - Niveau: B-niveau

Jeg 'har' en vandig opløsning mellem So32- og MnO4-, hvor der skal vise en afstemning af en redoxreaktion, i en sur opløsning.

Men jeg er ikke sikker på hvordan man afstemmer ligningen, når jeg ikke kender hele reaktionsliningen. 

Vil gerne høre om det er muligt at få lidt hjælp til, hvordan jeg kan stille en ligning op :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juni 2018 af mathon

            \small \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S}{\! O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{\! O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}               \small \textup{\textbf{ikke} afstemt}


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. juni 2018 af mathon

          op   ned   antal
S         2               5
Mn              5       2

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

\small 5\, S{ O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 5\, S{ O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}} 

\small \textup{afstemning af ladning:}

\small 5\, S{ O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 5\, S{ O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 5\, S{ O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 5\, S{ O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\small \textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Afstemmning af Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.