Studievalg og videregående studie

Hvordan er Jura-studiet??

16. juni 2018 af Thylane (Slettet)

Hej

Jeg overvejer at studere jura efter sommerferien på Århus Uni.

Jeg vil bare lige høre fra evt. andre jurastuderende om hvordan det er at læse jura?

Om det er meget tungt/bliver kedeligt? Hvad har man fx om; altså det indholdsmæssige? (Ved godt det handler om love osv, men på hvilken måde - hvis I forstår)

Hvordan studiemiljøet er? - (Altså om de studerende er venlige, åbne eller om det er lidt halvsnobbede typer...)

Derudover, hvor slemt er karakterræset? Og hvordan er lønnen ca. som færdiguddannet (selvom den ikke er det mest vigtige, men godt at vide lidt...) - (Hvad tjener en advokat...)

På forhånd tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2018 af guzbak

Har du prøvet at undersøge mulighederne for Åbent Hus og studerende for en dag?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
16. juni 2018 af Thylane (Slettet)

Hej Guzbak

Det har jeg desværre ikke, da det først er for nyligt at jeg har fået øjnene op for uddannelsen, og jeg går i 3.g nu.

Jeg hørte om mange andre uddannelser til U-days i marts, men ikke jura


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2018 af Entilade (Slettet)

Jeg er IKKE jura student, men min ven er.

Ting jeg har hørt fra ham:

1) Folk er venlige, dog er studiet MEGET konkurrence præget og derfor vil de ikke altid være villige til at hjælpe dig med eksamensforberedelse. 

2) Der er fag, hvor pensum var op mod 10 bøger + diverse domme der skal huskes udenad. Jura studiet handler meget om kvantitet. Dog er stoffet ikke specielt svært i sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2018 af guzbak

Jeg ved at man ka n blive tilknyttet en studerende som man følger en dag for at få et indblik i livet som studerende :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2018 af Justitia

"2) Der er fag, hvor pensum var op mod 10 bøger + diverse domme der skal huskes udenad. Jura studiet handler meget om kvantitet. Dog er stoffet ikke specielt svært i sig selv"

Det dummeste jeg nogensinde har læs herinde.


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2018 af Justitia

Om det er meget tungt/bliver kedeligt? Hvad har man fx om; altså det indholdsmæssige? (Ved godt det handler om love osv, men på hvilken måde - hvis I forstår):

- Jeg forstår ikke? Jura handler om retssystemet. Du får et overblik over nogle af lovene, og hvordan de bliver til, og hvorledes disse skal fortolkes og anvendes i praksis.

Hvordan studiemiljøet er? - (Altså om de studerende er venlige, åbne eller om det er lidt halvsnobbede typer...)

- Det ved jeg ikke, jeg læser på KU.

Derudover, hvor slemt er karakterræset? Og hvordan er lønnen ca. som færdiguddannet (selvom den ikke er det mest vigtige, men godt at vide lidt...) - (Hvad tjener en advokat...)

Det er slemt. Man er ikke advokat, når man er færdiguddannet cand.jur. Det kræver minimum 3 år mere som fuldmægtig mm. for at blive advokat. Lønnen kan du finde på: "https://www.ug.dk/job/erhverv-og-job/akademiskarbogledelse/juridiskarb/jurist" for nyuddannede jurister.

- Ift. advokater afhænger det meget af, hvor du er ansat og hvor lang tid du har været advokat. Hvilket tydeligt fremgår af: https://www.djoef.dk/~/media/documents/djoef/l/loenstatistik-2016/dj-oe-f-advokat-l-oe-nstatistik-2016.ashx?la=da


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#6 Du er velkommen til at komme med et stykke pensum,der i sig selv er mere svært end abstrakt matematik?

Der er sku ikke noget jura der er raketvidenskab.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. juni 2018 af Justitia

#7 umiddelbart forekommer det mig, at du ikke er den skarpeste kniv i skuffen. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#8

Du skriver jeg er dum uden noget argument. Skal du virkelig være jurist?

Det giver mere mening at du er på KU. På AU har du udvidet formueret, som ikke er delt op i dele.

Derfor har de 10 bøger i faget.

Brugbart svar (0)

Svar #10
17. juni 2018 af Justitia

Behøves jeg overhovedet komme med et argument, når du fremstiller et så latterligt svar. 

Du kan tydeligvis ikke holde styr på, hvad du selv skriver - sørgeligt.

Forresten kan du ikke læse? Eller har du svært ved at forstå?


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#10

Behøver jeg svare på det du skriver, når du kommer med så latterligt et argument?

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. juni 2018 af Justitia

Tillykke Entilade.

Du har formået både at skrive den dummeste kommentar og fremstå som den dummeste person herinde på Studieportalen. Det fortjener en klapsalve, jeg har godt nok set mange uintelligente svar herinde, men dit svar er dog en liga for sig selv. Jeg ved ikke, hvad du laver til hverdag, men måske du skulle holde dig til at kommentere på ting, hvor du faktisk har forstand. Det at du læser på universitetet er mig en gåde - føj for den lede - men du er nok bare et resultat af masseuniversitetet.


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#12

Man skulle ikke tro at du var kandidatstuderende. Det eneste du har formået herinde, er at skabe forskellige nuancer på "Du er dum". Du er tydeligvis ikke i stand til at føre en intellektuel samtale. Herudover, hvis du kunne læse, ville du vide at det var min vens kommentar, ikke min egen. Jeg forsøgte at få dig til at modbevise hans påstand.

De lukker virkelig enhver ind på universitetet nu til dags.

Brugbart svar (1)

Svar #14
17. juni 2018 af Justitia

En intellektuel samtale kræver to parter. I denne tråd er jeg desværre alene.


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. juni 2018 af Justitia

Så fordi det er din vens holdning, som du videreformidler, så kan det ikke være det dummeste, som jeg har læst?

Gud hvor er du dum.


Brugbart svar (0)

Svar #16
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#14

Bare bliv ved med at undgå at forholde dig til det skrevne. Det får dig til at fremstå virkelig intelligent.

Brugbart svar (0)

Svar #17
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#15 Overhovedet ikke min pointe, rul da lige op og læs igen. Jeg udfordrede din kommentar, men så istedet for at komme med et modargument, begyndte du at kalde mig dum.

Brugbart svar (0)

Svar #18
17. juni 2018 af Justitia

Entilade, please læs en bog. En dag vil du måske både beherske evnen til at læse og forstå. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
17. juni 2018 af Smut1

#7 Det giver altså ikke mening at sammenligne abstrakt matematik og jura. Jura bruger den sproglige intelligens, samt evnen til at lære og huske, mens det at løse abstrakte matematiske opgaver sjovt nok har noget med at tænke abstrakt-logisk at gøre.

(Du kan sige, om et dyr er en flodhest ved at bede det om at flyve)


Brugbart svar (0)

Svar #20
17. juni 2018 af Entilade (Slettet)

#18

Man skulle ihvertfald tro du ville havde opnået denne kundskab på kandidatniveau.

Men sådan hænger det åbenbart ikke sammen, desværre.

Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.