Studievalg og videregående studie

Jura med lavt snit

04. juli 2018 af Perlen16

Hej, jeg har en passion for jura og ønsker at læse det. Jeg er blevet studient i år, og har søgt optagelse i håb om at få en standby plads. Men jeg føler, at alt bare er gået tabt, og min chance for at komme ind kan være vanskelig, fordi snittet er på 9,7 i kvote 1 og jeg har et snit på 7,5. Jeg håber virkelig at der er nogen som sidder derude med succes historier angående at komme ind på sit drømmestudie selvom man ikke havde det anbefalet gennemsnit. hvis jeg ikke kommer ind i år, er det fint nok, men så vil jeg satse på kvote 2 næste år. Nogen ideer til hvad jeg skal gøre for at få arbejdserfaring som de efterspørger i kvote 2? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juli 2018 af Stats

Jura - kvote 1

KU: 9,7 (standby: 9,6)
Århus: 9,6 (standby: 9,2)
Aalborg: 9,3 (kvote 2: relevant uddannelse; eksempel HA-jur, jura, socialrådgiver,...)
CBS, HA-jur: 8,7 (kvote 2: relevant uddannelse)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
05. juli 2018 af Perlen16

Tak for svar! Det har jeg læst mig frem til på hjemmesiderne, men jeg tænkte på om der var andet udover det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juli 2018 af Densajeman (Slettet)

Er det fordi du har set meget Suits, at det er dit drømmestudie?


Svar #4
07. juli 2018 af Perlen16

Nej, og det er lidt irrelevant mht. mit spørgsmål. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. juli 2018 af ChemistryIsKey

Ved ikke så meget om jura, men SDU har optagelsesprøver på mange uddannelser (herunder jura) gennem kvote 2. Kan se, at de har optaget 35% gennem kvote 2 i år, så der er i hvert fald god mulighed, hvis det ikke kun skal handle om snit: https://www.sdu.dk/da/uddannelse/bachelor/jura/adgangskrav.

De kigger dog også på CV og motiveret ansøgning, så hvis du ikke bliver optaget i år, ville jeg helt sikkert bruge året på at få noget studierevelant arbejde (evt. også noget frivilligt) og få skrevet en solid ansøgning :)


Svar #6
08. juli 2018 af Perlen16

Tak det var brugebart! 


Skriv et svar til: Jura med lavt snit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.