Dansk

Reportage om flystyrt

29. august 2018 af Zaggy - Niveau: 9. klasse

Hej. Jeg skal skrive en reportage om flystyrt.

Jeg skal forestille mig en journalist, som ser flystyrtet fra jorden.

Hvordan kan jeg starte min reportage?, ved nemlig ikke, hvordan jeg kan starte den.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2018 af Stygotius

Begynd med at give en øjenvidnebeskrivelse af hændelsen.

"Pludselig hørte  jeg et brag, og så så jeg flammer komme ud af et fly der var ved at lande. Sekunder senere  faldt flyvemaskinen til jorden i et hav af flammer og  røg, og alt blev stille. Alle der så det ske, var chokeret og styrtede til stedet. Et øjeblik senere hørte vi ambulancerne komme drønende"

osv. osv. osv.


Svar #2
29. august 2018 af Zaggy

Ja, men jeg skal forestille mig en journalist.

En journalist må ikke sige sine egne meninger. 

Fx journalisten må ikke skrive "pludeslig hørte jeg et brag."


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2018 af Stygotius

Jo, det må han/hun da gerne.


Svar #4
29. august 2018 af Zaggy

Nej, min lære sagde journalisten ikke må sige sine egne meninger. Journalisten skal være skjult

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2018 af ZagyBalls (Slettet)

Du kan godt bruge det Stygotius har skrevet, men du skal bare skrive det som om, det er den person du som journalisten interviewer

Fx:

"Pludselig hørte  jeg et brag, og så så jeg flammer komme ud af et fly der var ved at lande. Sekunder senere  faldt flyvemaskinen til jorden i et hav af flammer og  røg, og alt blev stille. Alle der så det ske, var chokeret og styrtede til stedet. Et øjeblik senere hørte vi ambulancerne komme drønende" udtaler Jens jensen, der var med på det styrtende fly.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august 2018 af Stygotius

Der er noget der hedder *"impressionistisk journalistik",  hvor journalisten giver sine egne indtryk videre til læseren,  -tænk blot på Herman Bang.


Svar #7
30. august 2018 af Zaggy

Tak for hjælpen. Det hjalp mig meget.


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. august 2018 af Stygotius

Selv tak. Det er jo forskel på om, det er "Jens Jensens" eller det er journalistens indtryk der videregives.


Skriv et svar til: Reportage om flystyrt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.