Dansk

Essay

05. september 2018 af selinahansen09 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvas synes i om dette essay?

Ema Hasani 9.B

Det der adskiller de 7,6 mia. mennesker i verden er deres fingeraftryk, og synet på glæden.

Glæden har ingen konkret definition. For nogle er glæden, at vågne op søndag morgen, til synet af lune boller og varm kakao. For andre, er det fundet af en uåbnet salt and pepper chips pose. Men på trods af glædens forskellige definitioner, har glæden dét tilfælles, at det er en god følelse hos alle. Men hvor reel er den livsglæde vi ser i vores hverdag, og hvordan udstråles den på de sociale medier?

For mit vedkommende, er definitionen af livsglæde meget abstrakt. Et af hovedpunkterne i min livsglæde er, at min familie samt venner og andre som står mig nær har det godt både psykisk og fysisk. Men udover dem der står mig nær, føler jeg en kæmpe livsglæde når det angår succes. Tanken om at have opnået mine personlige og faglige ambitioner  som både jeg, og andre har stillet, giver mig et kæmpe energiboost. Det giver mig en følelse af glæde og tilfredsstillelse. Jeg føler dog også en stor glæde, når jeg finder den uåbnede og velfortjente chipspose efter skole. Selvom jeg ved hvad der personligt gør mig glad, betyder det ikke at jeg altid føler glæde. For selv jeg har de dage hvor jeg vågner, og ikke har overskud til at smile.

Eksempelvis i dag, da jeg skulle i gang med mit essay. I hverdagen er det forholdsvis et svært problem at håndtere. Facaden som jeg skal stille op er sværere at holde på, når jeg konstant er omringet med klassekammerater som ved hvornår jeg reelt er glad. Imodsætning til min hverdag, er facaden nem at holde oppe på de sociale medier.

Disse facader opstår på daglig basis, i form af forskellige fotoredigeringsprogrammer der på en meget enkel metode, kan fjerne en bums, gøre tænderne blegere så man fremstår som en ægte Colorgate-model, eller ændre ens hudfarve, idet at man skal vise at ens sommer er en succes. Disse falske og uægte facader opstår på baggrund af, at de unge borgere i verdenssamfundet ønsker at udfylde det ideelle krav om, at man som individ altid skal være glad og have en positiv indstilling. Dette er noget jeg personligt selv gør og har gjort et par  gange.

Selvom dette kun er en lille og uskyldig gerning, kan denne fotoredigering have konsekvenser for personens glæde og udstråling. For selvom man på de sociale medier fremstår som en livsglad person med kroppen fyldt af positivitet, vil facaden ikke altid holde og aldrig være en virkelighed.

Der er set flere eksempler på mennesker som ved hjælp af de sociale medier udstråler en falsk glæde og har endt med problemer. Et af de hyppigste problemer der kan fremstå er et lavt selvværd.

Selvom dette virker som en lille ting kan selvværdet gøre så meget skade at man ikke tør lade andre se sit rigtige jeg.

Disse forskellige fotoredigeringer der viser en anden person på de sociale medier, kan på mange måder reflekteres tilbage til den romantistiske tid der foregik fra 1800-1850. En tid, hvor det at være melankolsk og deprimeret med livet, var et såkaldt “No go”. En tid, hvor man som maler og forfattere havde pligt til at vise de gode sider af samfundet og blomstre bøndernes liv. Som tidligere nævnt, kan denne facade have bestemte konsekvenser, bl.a. ens selvværd, og hvis man vælger at gå tilbage til den romantistiske tid, kan man se, at en masse nye malere og forfattere valgte at fører oprør mod denne tid. Hertil opstod et såkaldt gennembrud, som senere hen blev navngivet som” det moderne gennembrud”.

Dette er noget jeg mener, allerede er på vej, og som på et tidspunkt vil opstå. Jeg mener, at et gennembrud vil opstå, og facaderne vil forsvinde og nedbrydes. Dog er spørgsmålet, hvem vil starte dette og hvornår vil den komme?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2018 af Stygotius

Det må  du spørge din lærer om.


Skriv et svar til: Essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.