Fysik

Fældningsreaktioner - Calcium/sølvnitrat og Natriumfosfat/sølvnitrat

11. september 2018 af Jones2929 - Niveau: C-niveau

Jeg er i gang med en opgave, og har svært ved disse 2 fældningsreaktioner:

Ca(NO3)2 og AgNO3

AgNO3 og NA3PO4

Kunne én hjælpe med dette? helst med en forklaring, så jeg forstår det, ikke bare "stjæler" det


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. september 2018 af mathon

         \small Ca(NO_3)_2 \textup{ og } AgNO_3\textup{ giver ingen f\ae ldning.}

         \small 3\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; + \; Na_3PO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, NaNO_3\, _{\textit{(aq)}}


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. september 2018 af SelmaWho

Den første ved jeg ikke hvordan jeg skal gribe an.

Jeg går ud fra du har et skema i din kemibog over negative og positive ioner.
Positive kan kun gå sammen med negative. Så derfor er den eneste mulighed at Aggår i forbindelse med
PO43- Men siden Ag kun har ét + og PO4 har 3- er vi nødt til at have 3 Ag+
Derfor bliver det Ag3PO4 

Så bruger du samme fremgangsmåde med NO32- og Na+


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nitrat har kun en negativ ladning, NO3-. Samlat antal ladninger (positive og negative), skal være den samme på begge sider. Der kan ikke forsvinde eller dukke ekstra elektroner op i en kemisk reaktion.

Da en Ag har +1 i ladning, kan NO3- kun have en -1 ladning - ellers kan der ikke dannes et elektrisk neutralt stof, AgNO3.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Fældningsreaktioner - Calcium/sølvnitrat og Natriumfosfat/sølvnitrat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.