Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Markedsrente + risikotillæg

03. oktober 2018 af kris022g - Niveau: A-niveau

Jeg kan sagtens forstå, at kravet for en god investering i aktier er, at afkastningsgraden skal være større end markedsrenten (afkast på 10-årige statsobligationer) + risikotilægget. 

Men risikotillægget forvirrer mig lidt. Har brug for en dybere forståelse.

Lad os tage et eksempel:

Markedsrenten er 2% og risikotilægget er 3%. Betyder det, at hvis jeg investerer i obligationer, så har jeg en mulighed for at få 5% i afkast (2 + 5%)? Fordi risikotillægget er et udtryk for, at markedsrenten godt kan stige med 3% i perioden?

Eller er risikotillægget et udtryk for, at der en risici for at afkastningsgraden kan falde med 3% på sine investerede aktier.. I så fald har jeg svært ved at visualisere hvorfor man vælger at plusse dette med markedsrenten.  


Svar #1
03. oktober 2018 af kris022g

I parentensen mener jeg selvfølgelig 2 + 3%.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2018 af TheNicken99

Et risikotillæg er en "belønning" for den risiko du tager ved at invisterer i noget, som er risikofyldt.

Hvis du kunne vælge mellem:
1) 99% sikkerhed for at få et afkast på 2% via 10-årige danske statsobligationer
2) 50% sikkerhed for et afkast på 2% via aktier (som alt andet lige er mere risikofyldte end danske statsobligationer)

Hvad ville du så vælge?
- Afkastet er jo det samme, men risikoen er betydeligt større på investeringen i akiterne.
Derfor vil du måske (det er trodsalt subjektivt) vælge valgmulighed nr. 2, hvis afkastet var 5%.
Dette ville være svarende til et risikotillæg på 3% i forhold til den "risiko-frie investering" i statsobligationerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2018 af Haider7

Hej thenicken99


Kan du kigge på noget facit til noget cash flow beregning. Det er ikke så omfattende.

Skriv et svar til: Markedsrente + risikotillæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.