Dansk

fortolkningshypotese

04. oktober 2018 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal til at analysere en novelle som hedder kulhydrater der handler om en pige som er overvægtig og ikke har viljen til at kunne tabe sig og følge en sundere kost.

Til novellen skal jeg lave en fortolkningshypotese, men hvad er det? er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvad det er?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2018 af Woaw123

Så vidt jeg har forstået det:  Fortolkningshypotese er Måden man forstår en tekst på.. hvad du synes den handler om.

Hvis du læser en historie, får du en idé om hvad den handler om. F.eks depression, selvmord. Eller glæde og parforhold. Det kan også være du mener det handler om at sige fra og stå fast. I dit tilfælde er det måske sundhed, vilje, overvægtig osv.

Det er DIN fortolkingshypotese (forståelse/opfattelse), og så begynder du din analyse ud fra det.

Så analyserer du F.eks.
Forløb.
Fortælletype
Synsvinkel
Fortællemåde
Motiv
Personskildring
Tema.

Det leder frem til din (måske endelige) fortolkning af teksten, måske har du opdaget noget nyt, eller ændret mening undervejs.

Næste skridt er så, at du med dine evt. nye informationer har skabt en ny fortolkningshypotese, ændret din opfattelse af tekstens tema, motiv eller budskab, som du igen analyserer ud fra, hvis du har lyst. ;)


Skriv et svar til: fortolkningshypotese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.